اموزش های صحیح مطالعه و روش ها و راهکار ها برای خواندن درس..برنامه ریزی مناسب و
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
نظر سنجی

دوست عزیز مقطع شما کدام گرینه است؟

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوره رایگان برنامه ریزی و پیشرفت تحصیلی و آدرس pishraftbarname.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد



گن لاغری مردانه Online User

IranSkin go Up
تماس با ما
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 59
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 16
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 16
:: بازدید ماه : 325
:: بازدید سال : 897
:: بازدید کلی : 86233
تایر معدل در کنکور 96

تاثیر معدل در کنکور ۹۶ چیزی است که ذهن خیلی ها را به خودش معطوف کرده است. سعی می کنیم در این مقاله روش تاثیر معدل در کنکور ۹۶ را با زبانی ساده برای شما عزیزان بیان کنیم. البته در این مقاله گریزی بر تاثیر معدل در کنکور ۹۵ نیز زده می شود.

تاریخچه ی مختصری از تاثیر معدل در کنکور

چندین سال است که بحث ناعادلانه بودن کنکور سراسری مطرح است و مجلس و سازمان سنجش بدنبال راهی برای عادلانه کردن انتخاب دانشجو بودند تا اینکه ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ دهم شهریور ۱۳۹۲ ﻁﺮﺣﯽ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﻨﺠﺶ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ» ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍی ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺁﻥ ﻣﻘﺮﺭ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۱۳۹۳-۹۴ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﻭ ﻁﯽ ﯾﮏ ﺩﻭﺭﻩ ۵ ﺳﺎﻟﻪ، ﺷﻴﻮﻩ ﺟﺪﯾﺪی ﺩﺭ ﮐﻨﮑﻮﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮی ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻮﺩ.

ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ ۲ ﻭ ﻣﺎﺩﻩ ۱۰ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ، ﻣﯽﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ۱۳۹۳-۹۴ ﺷﻮﺭﺍﯾﯽ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﻮﺭﺍی ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﻮﺩ ﻭ در ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ﺩﺭ ﮐﻨﮑﻮﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮی ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﮐﻨﺪ.

و اما قبل از اینکه به میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال۹۵  و ۹۶  بپردازیم لازم است به چند نکته اشاره کنیم:

نکته اول: تاثیر معدل در کنکور شامل حال چه افرادی می شود؟

داوطلبانی که دیپلم خود را در یکی از رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی از سال ۸۴ و بعد از آن و همچنین مدرک پیش دانشگاهی خود را در رشته های که پیشتر ذکر کردیم از سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ به بعد دریافت کرده اند، مشمول قانون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۵ و ۹۶ می باشند.

نکته دوم: منظور از تاثیر معدل در کنکور معدل است یا نمره؟

همینطور که مطلع هستید دیپلمه های رشته های علوم انسانی و ریاضی و فیزیک می توانند در کنکور تجربی شرکت کنند و البته عکس آن هم صادق است، در صورتیکه افرادی که علوم انسانی خوانده اند قاعدتا فیزیک و شیمی و زیست نخوانده اند در نتیجه دروسی مثل فلسفه و منطق و جغرافیایی که بچه های علوم انسانی خوانده اند، برای کنکور تجربی، جزو سوابق تحصیلی شان به حساب نمی آید. در نتیجه منظور از سوابق تحصیلی در قانون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، نمره هر یک از دروس مرتبط است. مثلا در دیپلمه های علوم انسانی فقط دروس عمومی مشمول قانون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قرار می گیرد.

نکته سوم: با مشخص شدن منظور از سوابق تحصیلی کدام نمره یک درس سوابق تحصیلی محسوب می شود؟ نمره نیم سال اول یا نمره نهایی؟

در پاسخ به این سوال فقط نمرات امتحاناتی که بصورت نهایی و سراسری برگزار شده اند مانند امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان و امتحانات نهایی پیش دانشگاهی جزو سوابق تحصیلی محسوب می شوند.

نکته چهارم هم اینکه برای ارتباط دادن نمرات نهایی دروس به نمرات کنکور سراسری از واحدی به نام تراز استفاده می شود.

یعنی نمرات امتحانات نهایی و درصد های کنکور سراسری را طی فرآیندی به تراز تبدیل می کنند تا بتوانند نمره نهایی داوطلبان کنکور را محاسبه و رتبه های کنکور را مشخص کنند.

 

چگونگی محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۹۶

نمرات دروس مرتبط امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان با ۲۵درصد تاثیر و نمرات دروس مرتبط امتحانات نهایی پیش دانشگاهی با ۵درصد تاثیر و هر دو بصورت تاثیر مثبت اعمال می شود.

مثلا تراز نمره زیست شما در امتحان نهایی سوم دبیرستان ۶۰۰۰  و تراز نمره امتحان نهایی پیش دانشگاهی ۶۵۰۰  و تراز زیست کنکور ۶۴۰۰ می شود:

۶۰۰۰×۲۵%+۶۵۰۰×۵%+۶۴۰۰×۷۰%=۶۳۰۵

اما گفتیم که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ بصورت مثبت است. در این مثال، بدلیل بیشتر بودن تراز کنکور(۶۴۰۰) از ترازی که بر اساس تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور محاسبه شده(۶۳۰۵)، بیشتر است، تاثیر سوابق تحصیلی را بر تراز زیست اعمال نمی کنند.  در نتیجه این فرآیند برای تک تک دروس انجام می شود تا تراز نهایی داوطلب مشخص شود.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به سوالات شما در زمینه میزان و نحوه تاثیر معدل در کنکور ۹۵ و ۹۶ پاسخ داده باشیم.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 257
موضوعات مرتبط: روش هاس برنامه ریزی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 30 تير 1395
نظرات
برنامه ی فوق العاده عالی پیشرفت تحصیلی کاملا رایگان

با سلام

 

دوستان برگشتیم و با یک برنامه ی پیشرفت تحصیلی اونم رایگان!!!!

 

در این برنامه همانطور که از اسمش پیداست راهکاری هایی رو برای پیشرفت تحصیلی ارایه میده


بخشی از برنامه عبارت است از:


تاثیر عواملی مانند تغذیه مناسب و خواب کافی و ورزش در تقویت حافظه
برنامه ریزی درسی


شرایط مطالعه (شامل سه بخش شرایط مطالعه کننده و شرایط زمانی و شرایط مکانی).


شیوه ی صحیح مطالعه


اداب مطالعه


روش های برای تند خوانی


افزایش یادگیری در فصل امتحانات


مواد غذایی موثر بر حافظه


راه کاری برای افزایش معدل


مقابله با اظطراب


کاهش استرس شب امتحان


ایجاد تمرکز در درس خواندن


شیوه ی تست زنی


جلوگیری از حواس پرتی

 

 

دانلود امن از کافه بازار برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

 

https://cafebazaar.ir/app/ir.asaa.pishraft/?l=fa


 

 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : جمعه 18 تير 1395
نظرات
salam
هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 463
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : سه شنبه 25 فروردين 1394
نظرات
چگونه درس بخوانیم تا در تحصیل موفق شویم ؟؟!!

يكي از اشتباهات اكثر دانش آموزان اين است كه هر روز كه به خانه مي‌آيند بجاي آنكه تكاليف درسي مربوط به همان روز را انجام دهند و مطالب تدريس شده در آن روز را در بعد از ظهر همان روز مطالعه كنند و زمان كمي را نيز براي يادآوري دروس فردا صرف كنند، تمام وقت  بعد از ظهر را  صرف  دروس  و  مسائل عقب  افتاده  ديروز، پريروز و روزهاي قبل

 مي كنند و يادگيري دروس امروز را به فردا و پس فردا و روز جمعه موكول مي كنند. بنابراين دانش آموز هميشه از درس ها عقب مي‌ماند و هيچگاه همگام با معلم و كلاس درس نمي‌باشد.

دانش آموزان عزيز بدليل همين روش غلط درس خواندن و عقب بودن از كلاس درس يك نفرت و انزجاري از درس خواندن در دل خود دارند و همين امر سبب مي‌شود كه كم‌كم از كتب درسی دوري كرده و با سرگرم نمودن خود به اموری دیگر وقت گرانبهای خود را از دست می دهند .

مطالب درسي چون آهن رباست، هرچه بيشتر به آن نزديك شويد شما را با نيروي مغناطيسي بيشتر بسوي خود جذب و به خود علا‌قمند مي‌كند. هرچه از مطالب درسی دوري كنيد و سعي در يادگيري آنها نكنيد از آن متنفر خواهيد شد.

 

 

 

 

 

 

2

* پس چگونه درس بخوانيم تا در تحصيل موفق شويم؟

مهمترين مهارت‌هايي كه مي‌تواند منجر به موفقيت در تحصيل شود بقرار زير است:

1- داشتن هدف                                           2- مهارت در كلاس درس

3- برنامه مطالعه در منزل                              4- نكات مهم در هنگام مطالعه

5- تمركز حواس                                           6- تغذيه و استراحت

7- مهارت در جلسه امتحان

 

* هدف

1- هدف آن چيزي است كه فرد براي رسيدن به آن تلاش مي كند و اگر براي رسيدن به

    آن تلاش نكند هدف محسوب نمي شود و فقط يك آرزوي كلامي است.

2- هدف از درس خواندن را براي خود مشخص كنيم .  

3- هر چه هدف بزرگتر باشد انرژي درونيمان براي رسيدن به آن بيشتر مي شود.

4- براي رسيدن به اهداف بزرگ ابتدا باید آن را به اهداف كوچكتر تقسيم و براي رسيدن به اهداف كوچك زمان تعيين كنيم ( مثلا براي یادگیری بهتر مفاهیم درس فیزیک باید دریادگیری عمیق تر پیشنیازهای ریاضی بیشتر وقت صرف کنم )

5- بعد از رسيدن به هر هدف جزئي، خود را تشويق كنيم.

6- هيچگاه به خود اجازه ندهيم با اهداف مبهم حركت كنيم.

 

  هر چه هدف بزرگتر باشد انرژي درونيمان براي رسيدن به آن بيشتر مي شود

 

 

 

      3

* مهارت در كلاس درس                                                                 

1- قبل از رفتن به مدرسه و كلاس درس با انجام حركات ورزشي خون و اكسيژن بيشتري به

    مغزمان بفرستيم و بموقع سر كلاس درس آماده شويم.

2- از دوستانمان بخواهيم در هنگام درس از صحبت كردن و انجام هر گونه رفتاري كه باعث

     حواس پرتي ما مي شود خودداري کنند .

3- حواس خود را در كلاس جمع كنيم.

4- درس را در كلاس ياد بگيريم زيرا يادگيري مطالب جديد از همان كلاس درس آغاز مي شود.

5- اگر مطلبي را نفهميديم سوال كنيم اين كار را به بعد موكول نكنيم.

6- در كلاس فعال باشيم و به سوالات معلم داوطلبانه پاسخ دهيم.

7- از سوال كردن خجالت نكشيم.

8- معلم خود را  با انجام تكاليف و فعاليت‌هاي خواسته شده و مرتب نوشتن دفتر و كسب نمرات خوب متوجه علاقهمان به درس نماييم.

9- از معلمان بخواهيم تا براي مطالعه بيشتر ما، منابع كمك درسي ديگری رانیز  معرفي كنند.

10-  همواره در كلاس درس مودب و ظاهري آراسته داشته باشيم.

11- براي نوشتن جزوات درس يا حل تمرينات در كلاس درس از رنگهاي مختلف استفاده كنيم.

 

سعی کنید با کسب اجازه معلم ،با دانش آموزان دیگر یادگیری گروهی و مشارکتی داشته باشید

 

 

به ادا مه مطلب مراجعه کنید.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 2390
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : محمد
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات
چگونه در امتحان موفق باشیم؟یا نمره ی خوبی بگیریم؟قسمت اول

¤ قبل از شروع امتحان تعداد ساعات و يا روز قبل از شروع امتحان را محاسبه كنيد و تعداد صفحات كتاب را تقسيم بندي كرده و به نوبت به مطالعه و مرور هر قسمت بپردازيد.
¤ برنامه ريزي براي دروس مشكل تر و آنهايي كه از آن نمره كمتري كسب كرده ايم مهمتر است تا كتاب ها و امتحانات آسانتر.


قبل از شروع امتحان:
¤ با خواندن سوره هايي از قرآن كه حفظ مي باشيم و ياد خدا مي توان اضطراب و استرس امتحان را از خود دور كرد.
¤ خوردن خوراكي هايي كه مواد قندي دارد مثل كشمش- خرما- عسل به ما انرژي زياد تري در امتحان مي دهد.
¤ از طرح سؤالات بي مورد از دوستان خود قبل از امتحان كه باعث اضطراب و هدر دادن انرژي ما مي شود خودداري كنيم و به هيچ وجه مطالعه و دوره مطالب قبل از شروع امتحان نداشته باشيم.


در جلسه امتحان:
¤ بعد از گفتن و خواندن سوره هايي از قرآن و توكل بر خدا مشخصات كامل خود را نوشته سؤالات را به دقت خوانده و جواب سؤالات را بي عجله و با دقت مي نويسيم.
¤ از گذاشتن وقت زياد بر روي سؤالات جزئي و با بارم كم خودداري كرده و وقت خود را با امتحان تنظيم مي كنيم.
¤ در تحويل برگه امتحان عجله نكرده و تمام پاسخ ها را دو مرتبه كنترل مي كنيم.
¤ از سؤالات ساده تر شروع كرده و بعد به سؤالاتي كه نمره بيشتر دارد و بعد به سؤالاتي كه مشكل تر و يا وقت بيشتري مي گيرد و يا نمره كمتري دارد بايد پرداخت.
¤ در امتحانات تشريحي ابتدا نكات مهم هر سؤال را در گوشه برگه مي نويسيم و بعد آنها را تنظيم و پاك نويس مي كنيم.
¤ از پرداختن به حاشيه خودداري و به اصل موضوع مي پردازيم و بر نوشتن موضوع اصلي و تشريح آن موضوع توجه مي كنيم.
¤ در امتحانات بعدي به سؤالات امتحاني قبلي خود نگاه كرده تا اشتباهات خود را تكرار نكنيم و با تمرين درس و يادگيري آشنا مي شويم.
¤ هميشه بعد از اتمام امتحان وقت خود را روي امتحان بعدي مي گذاريم و از ناراحت بودن براي امتحان گرفته شده جداً خودداري مي كنيم.
روش مطالعه مفيد و سودمند
¤ آغاز كار مطالعه با ياد خدا و بجا آوردن نماز واجب و كمي قرآن خواندن تا آرامش در ما ايجاد شود.
¤ انتخاب يك مكان آرام و بي سر و صدا
¤ نوشتن افكار مزاحم روي برگه كه مرتباً فكر ما را از درس دور مي كند.
¤ استفاده از ميز و صندلي مناسب يا حداقل يك ميز كوچك كه از خميده بودن و خستگي ما در درس جلوگيري كند.
¤ استفاده از زنگ تفريح 15 دقيقه اي بعد از هر مطالعه 45دقيقه اي كه خستگي را از بين برده و يك انرژي جديدي در ما ايجاد مي كند.
¤ تكرار مطالب درسي تا قدرت ذهن ما را بيشتر كند.
¤ استفاده از مثال يا توضيح باعث مي شود كه درس بهتر و كامل تر فهميده شود.
¤ خلاصه نويسي مطالب درسي به زبان خودمان باعث مي شود هم براي جلسه درس و هم امتحان پاياني فهم مطالب براي ما آسان شود.
¤ گاهي پيدا نمودن سؤالات امتحاني سالهاي قبل ما را در روش مطالعه درس كمك مي كند.
¤ هميشه به خود تلقين كنيد كه توانسته ايم با مطالعه كافي و مفيد نمرات بيشتري بدست آوريم و خود را مقيد بدانيد به برنامه مطالعه خود حتماً عمل كنيد و در صورت عدم انجام آن از چيزهايي كه دوست داريد خود را محروم كنيد مثل برنامه تلويزيوني يا بازي با همسالان و كامپيوتر، مهماني رفتن.


وظايف والدين در زمان برگزاري امتحانات فرزندان خود
1- محيط امن و آرامي در منزل براي فرزندتان مهيا كنيد.
2- ازنظر تغذيه توجه ويژه اي در برنامه غذايي روزانه آنها اعمال كنيد.
3- در ايام امتحانات از رفت و آمدهاي اضافي و مسافرت و... خودداري كنيد.
4- از هر گونه جر و بحث و برخوردهاي نامناسب كه موجب برهم خوردن آرامش خانواده مي گردد پرهيز نمائيد.
5- با تشويق و دلگرمي فرزند خود را به امتحان بعد اميدوار كنيد.
6- از كنايه و تحقير و كلماتي كه بار منفي دارد خودداري فرمائيد.
7- اگر فرزندتان بعد از امتحان از نتيجه آن ناراضي بوده و از نمره آن نااميد بود به جاي محكوم كردن وي علت را بررسي كنيد.
8- اگر درمورد درس خاصي نگراني دارد قبل از امتحان با دبير مربوطه صحبت نموده تا علت نگراني مشخص گردد.
9- بعد از امتحان براي بررسي نقاط ضعف و قوت دانش آموزان در درسها حتماً به مشاور مدرسه مراجعه تا براي جبران در امتحانات نوبت دوم برنامه ريزي بعمل آيد.
و سخن آخر: فضاي روحاني حاكم بر منزل، توكل، دعا و استعانت از خداوند منان بهترين راه جهت آرامش روحي و رواني فرزند دلبندتان مي باشد.

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید
هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 981
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات
چگونه در درسمان موفق باشیم؟؟قسمت اول

شکل گیری هر حرکتی که ما در زندگی و بالاخص تحصیل می توانیم داشته باشیم از یک خلاء یا کمبود ناشی می شود . که از طریق آن می توان به داشتها دست پیدا کنیم . ما وقتی کمبودی احساس کنیم قدم در راه تلاش و کوشش بر می داریم تا بتوانیم آنها را جبران کنیم و به دست آوریم .

اگر دانش آموز ی هستید که یک خلاء در درس خواندن دارید این را بدانید که اگر عزم راسخ داشته باشید می توانید  این خلاء را جبران کنید لذا برای این کار باید به چند عامل توجه کرد :

1.   هدف شما چیست ؟ شما می توانید با یک هدف گذاری دقیق و کامل به آنچه می خواهید برسید هدف شما از درس خواندن چیست ؟ با خودتان کمی فکر کنید و بعد که یک هدف معین را انتخاب کردید آن را در اول کتاب خود بنویسید و گه گاهی به آن نظر کنید که بتوانید انگیزه ای بیشتر برای درس خواندن را در خود تقویت کنید . اما در تعیین هدف این را در نظر داشته باشید که هدفتان باید ارزشمند واضح و روشن باشد . چون باید طوری باشد که وقتی شما به هدفتان نگاه می کنید سختی های آن هدف برایتان شیرین باشد و با نگاه و یا فکر کردن در مورد هدفتان انگیز های وصف ناشدنی در شما ایجاد شود و برای رسیدن به آن تلاش کنید .

2.   برنامه ریزی صحیح : برای رسیدن به هدف داشتن یک برنامه الزامی است . برنامه ریزی یعنی انجام دادن کارها با توجه به اهمیتشان در یک زمان خاص . با داشتن برنامه فرد از سردرگمی بیرون می آید و بهتر می تواند نسبت به زمان خود مدیریت داشته باشد و بتواند تقریبا همه کارها را انجام دهد . لازم به ذکر است که فقط داشتن برنامه مهم نیست مهم داشتن اراده برای اجرای برنامه است . شما برنامه ای را که برای خودتان تنظیم کرده اید باید بتوانید اجرا کنید از طرفی هم گاهی مواقع در اجرای برنامه مشکلاتی و موانعی پیش می آید که این اراده و پشتکار است که    می تواند این موانع را از سر راه بردارد و مشکلات را رفع کنید و برنامه را ادامه دهید و به هدف نهایی خود برسید .

برنامه باید قابل تغییر باشد تا قابلیت اجرایی بالایی داشته باشد

به ادامه مطلب مراجعه کنید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 816
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات
چگونه یک دانشجوی موفق باشیم!!!قسمت اول

نکاتی کلی برای اینکه بهتر درس بخوانیم، بهتر یاد بگیریم، بهتر معلومات‌مان را ارائه کنیم، و بهتر نمره بگیریم!

● کلیات

برای بسیاری از دانشجویان، دانشجو بودن اولین تجربه زندگی مستقل و دور از خانه است. این به تنهایی شاید بیشتر از تحصیلات شما ارزش داشته باشد. زیرا پرورش واقعی شما از همین‌جا شروع می‌شود.

زندگی دانشجویی می‌تواند موجد فشارهای روحی باشد. قبول کنید که این فشارهای روحی در زندگی حالتی طبیعی است. در این طور مواقع با دوستان خود صحبت کنید و از آنها دوری نجویید. مطمئن باشید در کمک به روی هر کسی که تحت فشار روحی است، باز می‌باشد.

چهار شرط یادگیری موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش، که لازم است در خود آن‌ها را ایجاد و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:

نکاتی کلی برای اینکه بهتر درس بخوانیم، بهتر یاد بگیریم، بهتر معلومات‌مان را ارائه کنیم، و بهتر نمره بگیریم!

● کلیات

برای بسیاری از دانشجویان، دانشجو بودن اولین تجربه زندگی مستقل و دور از خانه است. این به تنهایی شاید بیشتر از تحصیلات شما ارزش داشته باشد. زیرا پرورش واقعی شما از همین‌جا شروع می‌شود.

زندگی دانشجویی می‌تواند موجد فشارهای روحی باشد. قبول کنید که این فشارهای روحی در زندگی حالتی طبیعی است. در این طور مواقع با دوستان خود صحبت کنید و از آنها دوری نجویید. مطمئن باشید در کمک به روی هر کسی که تحت فشار روحی است، باز می‌باشد.

چهار شرط یادگیری موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش، که لازم است در خود آن‌ها را ایجاد و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:

▪ تمایل به یادگیری: انگیزه و هدف

▪ یادگیری با انجام فعالیت: تمرین، اشتباه کردن، تصحیح خطا

▪ بازخورد از طرف دیگران

▪ درک کردن: اندیشیدن و درک آنچه آموخته شده است.

▪ مهارت‌های مدیریت زمان را یاد بگیرید و آن‌ها را به کار بندید.

برای مطالعه و انجام تکالیف، مهلتی را برای خود تعیین کنید. همچنین فرصت‌هایی برای اتفاقات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.

درباره تجربه‌های ناموفق یادگیری خود فکر کنید و درباره آنچه باعث شده است تجربه ناموفق یادگیری پیش بیاید چند سطر بنویسید.

● کتاب و مطالعه

مهمترین صفحات هر کتاب، ”فهرست“ و ”راهنمای موضوعی“ است. استفاده موثر از این دو قسمت را فرابگیرید.

مطالعه فعال همواره با قلم همراه است. از نوشتن داخل کتاب نترسید. کتاب‌تان را خودتان شخصی کنید و آن را برای خودتان بنویسید. با کمک مداد یا ماژیک‌های رنگی یا هر وسیله دیگر، تصویری منحصر به فرد از صفحات کتاب ایجاد و در ذهن‌خود نگه دارید. فقط دقت کنید این کار را با کتاب‌های کتابخانه و امانتی انجام ندهید!

برای هر مطلبی که مطالعه می‌کنید یا یاد ‌می‌گیرید، یکی از این جملات را در نظر بگیرید:

▪ کاملا درک کرده‌ام.

▪ کم و بیش درک کرده‌ام.

▪ هنوز درک نکرده‌ام.

استفاده از کتابخانه و منابع آن را به خوبی یاد بگیرید. مهارت ”اطلاعات یابی“ در کتابخانه را با تمرین در خود پرورش دهید.

در کتابخانه از چشمان خود به خوبی استفاده کنید. وقتی از یک کتاب چند جلد کتاب در کتابخانه یا فهرست موضوعی کتاب‌ها موجود است، به این معنی است که آن کتاب از کتابی که تنها یک جلد از آن در کتابخانه دیده می‌شود، با اهمیت‌تر است. همچنین کتاب‌هایی که بارها تجدید چاپ شده‌اند نیز احتمالا مفید‌تر بوده‌اند. نهایتا اینکه کتاب‌هایی که از بس خوانده ‌شده‌اند، کهنه و فرسوده شده‌اند نیز باید کتاب‌های خوبی باشند و احتمالا از کتاب‌هایی که تا حالا کسی آن‌ها را به امانت نگرفته مفید‌تر هستند.

● قبل از هر جلسه

▪ قبل از برگزاری هر جلسه درس، از مطالبی که قرار است یاد بگیرید آگاه باشید و حتما در مورد آن پیش‌مطالعه کنید.

▪ سوالات و تمرینات آخر فصلی که قرار است مطالعه شود را بررسی کنید و تا حد ممکن سعی کنید ببینید آیا می‌توانید آن‌ها را حل کنید.

▪ قبل از شروع درس به این سوال پاسخ دهید: «تا کنون درباره این موضوع چه یاد گرفته‌ام؟»

▪ سعی کنید با پیش مطالعه، سوالاتی برای خود طرح کنید و در طول کلاس در یافتن پاسخ‌هایی برای آن‌ها باشید.

● در طول هر جلسه

بدانید و سعی کنید کشف کنید که مدرس پس از آموزش هر مطلبی چه انتظاری از شما دارد. هدف‌های یادگیری هر مطلبی را مشخص کنید و بدانید چرا باید چیز‌های خاصی را بیاموزید.

اگر یادداشت برداری می‌کنید، رونویسی نکنید. ایده‌ها و مفاهیم را در ذهن‌تان پردازش کنید و با زبان و کلمات خودتان یادداشت کنید.

در مصرف کاغذ صرفه‌جویی نکنید!! صفحات را به طور کامل پر نکنید. فضای خالی کافی در صفحات باقی بگذارید تا بعدا بتوانید در آن قسمت‌ها یادداشت‌های بیشتری اضافه کنید.

در هنگام یادداشت برداری با استفاده از اندازه‌های متفاوت خط، رنگ، یا هر تکنیک دیگر، به فرا‌خور مطلب، تفاوت‌های بصری ایجاد کنید. سعی کنید گوشت و استخوان به راحتی از هم قابل تشخیص باشند.

در حین یادداشت برداری، سوالات و نظرات خود را حتما بنویسید. بسیاری از سوالاتی که به ذهنتان می‌آید اگر یادداشت نشوند، بعد از مدتی از ذهنتان پاک می‌شود، بی‌آنکه جوابی برایش پیدا کرده باشید.

● پس از هر جلسه

▪ با یادداشت‌ها و کتاب خود کاری انجام دهید. آن‌ها را در قفسه به حال خود رها نکنید.

▪ مطالبی را که آموخته‌اید مرور کنید. یادداشت‌های خود را با چند نفر دیگر از هم‌کلاسی‌هایتان رد و بدل کنید و درباره مطالب درسی با هم بحث کنید.

▪ خلاصه مطالب را تهیه کنید. همینطور «برگ تقلب» خود را با مطالب آخرین جلسه درس تکمیل و به‌روز کنید.

▪ برای موضوعات که یاد گرفته‌اید، ”نقشه ذهنی بصری“ یا ”درخت یادگیری“ یا هر ابزار دیگری که دانسته‌های شما را به صورت بصری و گرافیکی نشان می‌دهد، طرح کنید.

▪ تکالیف سنگین را به چند بخش کوچک تقسیم کنید، برای هر یک مهلتی تعیین، و هر قسمت را در زمان خود انجام دهید.

به خاطر داشته باشید «همکاری و مشارکت» با «تقلب» فرق دارد. گروه‌هایی تشکیل دهید و در حل مساله‌ها و تکالیف با هم همفکری کنید و به صورت گروهی مطالعه کنید و به همدیگر کمک کنید. به این ترتیب با سرعتی باورنکردنی بر ضعف‌های خود فائق می‌آیید. ضمنا به خاطر داشته باشید که توضیح دادن یک موضوع برای یک نفر دیگر، به یادگیری شما کمک بسیار زیادی می‌کند. به خاطر بسپارید که، اما نهایتا هر نفر به تنهایی تکالیفش را به انجام برساند.

یاد بگیرید که چگونه دوری فیزیکی از یکدیگر را با کمک ارتباطات الکترونیک جبران کنید. مثل استفاده از پست الکترونیک یا گروه‌های ارتباطی و میز‌گرد‌های الکترونیکی در اینترنت.

بسیار دقت کنید که در گروه‌های مطالعاتی هرگز کسی را ”خیط و ضایع نکنید“، و از ”نژاد پرستی“، ”قوم پرستی“ و ”جنسیت باوری“ به شدت دوری کنید. لازم است که همگی به هم احترام بگذارند و حقوق همدیگر را رعایت کنند.

● غیبت

طبق مقررات هر دانشجو می‌تواند تا ۳ جلسه غیبت داشته باشد. و در بسیاری از موقعیت‌ها، غیبت از اختیار دانشجو خارج است؛ مثل بیماری، مشکلات شخصی، دوری از خانواده و...

بعد از غیبت سعی کنید با کمک کتاب درسی، و یادداشت همکلاسی‌هایتان بلافاصله و به سرعت مطالب جلسه از دست رفته را فرا بگیرید و از قافله درس عقب نمانید. از دوستان خود به عنوان مدرس و منبع استفاده کنید.

کمک به دوستان غایب توسط دیگر همکلاسی‌ها، یکی از راه‌های خودآموزی است. پس هر دو نفر سود می‌برند. به دوستان غایب خود حتما کمک کنید.

سعی کنید سوالاتی را که برایتان در مورد مطالب آن جلسه غایب ایجاد می‌شود، از گروه‌ مطالعاتی و از دیگر هم‌کلاسی‌ها بپرسید و به جواب برسید. اگر موفق نشدید، حتما سوال و مشکل خود را به طور مشخص و واضح، بر روی کاغذ مکتوب کرده و با استاد خود در میان بگذارید.

اگر امکان یادگیری سریع مطالب از دست رفته وجود ندارد، سعی کنید خود را با درسی که ادامه دارد تطبیق دهید و سعی نکنید تمام وقت خود را فقط برای به دست‌آوردن چیزهای از دست رفته صرف کنید، زیرا این کار باعث دورماندن از اصل موضوعات درسی می‌شود. موضوعات درسی را دنبال کنید و کم‌کم موضوعات از دست رفته را یاد بگیرید.

● پروژه‌ها: گزارش، مقاله، و سمینار

در بسیاری از دوره‌های تحصیلی، دانشجویان پروژه‌ یا تحقیقی انجام می‌دهند که گزارش و ارائه آن، قسمتی از نمره آنان را تشکیل می‌دهد. انجام پروژه مقدار زیادی از وقت دانشجویان را می‌گیرد، اما با صرف کمی وقت و یافتن راه‌هایی برای انجام بهتر کار و ارائه بهتر گزارش نهایی، می‌توان نتایج به مراتب بهتری کسب کرد.

برای تهیه گزارش، هرچه زودتر اقدام کنید.مثلا بعد از کارهای عملی یا پس از بازدید. وقتی که مطلب هنوز در ذهنتان تازه و نو است و جزئیات آن را به خاطر دارید، تهیه گزارش و نوشتن آن بسیار ساده‌تر است.

یکی از خطرات به تعویق انداختن مکتوب کردن پروژه و نگارش آن، تلنبار شدن آن است. در نتیجه زمانی که باید به مرور درس‌ها برای امتحان بپردازید، مجبور می‌شوید به گزارش خود بپردازید و با آن درگیر شوید.

استفاده از نرم‌افزارهای نشر رومیزی، مثل نرم‌افزار Word کار شما را بسیار راحت می‌کند.

قبل از هر کاری، طرحی مکتوب برای کاری که می‌خواهید انجام دهید آماده کنید. سپس مدتی روی طرح خود فکر کنید و آن را نهایی کنید. این طرح پیش‌نویس باید شامل برنامه زمانی نیز بشود.

هدف کلی پروژه خود را در طرح اولیه مشخص کنید. این هدف به سوال «چرا» پاسخ می‌دهد.

برای رسیدن به هدف کلی، مسیر خود را در طرح مکتوب به چند گام کوچک‌تر تقسیم کنید که هر یک از این گام‌ها خود یک هدف جزئی به حساب می‌آیند. سپس از خود بپرسید «این هدف چگونه به نتیجه می‌رسد؟» و راه خود را مشخص کنید.

انتخاب یک ”عنوان“ مناسب بسیار اهمیت دارد. سعی کنید عنوان تا حد ممکن کوتاه و در عین حال گویا باشد.

”خلاصه“ یا ”چکیده“ از قسمت‌های حائز اهمیت نوشته شما است. این قسمت را پس از اینکه کار نگارش تمام شد، بنویسید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که قول و وعده‌های داده شده در ابتدای نوشته، دست‌یافتنی خواهند بود.

در ابتدای نوشته، ”هدف“‌ خود را به‌طور شفاف و دقیق مشخص کنید.

”مقدمه“ خوب، بسیار با اهمیت است. پاراگراف‌های اول و دوم انتظارات خواننده را از گزارش یا مقاله مشخص می‌کند.

هر فکر یا ایده منحصر به فرد باید در یک پاراگراف از نوشته مطرح شود. از این رو نوشته خود را به پاراگراف‌های منطقی تقسیم کنید تا استدلال شما قابل درک باشد.

بسیاری از کارشناسان و اکثر مردم با نگاهی اجمالی مطالعه می‌کنند. از این رو اولین و آخرین جمله هر پاراگراف باید طوری باشد که مفهوم را منتقل کند.

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 710
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات
اموزش خواندن دروس خاص.قسمت دوم.فیزیک

پاسخ در اين است ! درسی مثل فیزیک اصولا خواندنی نیست.بلکه فهمیدنی است.اما چطور فیزیک را بفهمیم؟

هر مبحث در فیزیک دو جنبه دارد:

  • جنبه فیزيكی
  • جنبه ریاضی

هر دانش آموزي برای لذت بردن از فیزیک باید این دو جنبه را در خود تقویت کند.ریاضیاتی که در فیزیک وجود دارد بسیار ساده و پیش پا افتاده است.شما می توانید تمام روابط ریاضی موجود در کتاب را در چند برگه خلاصه کنید.مشکل اصلی در جنیه فیزیکی است که من آن را  " دید فیزیکی " می نامم.برای درک فیزیک باید دید فیزیکی پیدا کنیم.دید فیزیکی مفهوم ساده ای دارد مثلا فرض کنید توپی را با سرعت معلوم  به سمت بالا پرتاب می کنیم می توانید بدون آنکه لز کاغذ و قلم استفاده کنید بگویید چه اتفاقی می افتد؟ کسی که پاسخ این نوع سوالات را می داند دید فیزیکی دارد.جواب بسیار ساده است این توپ تا ارتفاع معینی بالا می رود سپس لحظه ای توقف کرده و به سمت پایین بر می گردد. حال اگر بخواهیم مثلا بیشترین ارتفاعی که توپ بالا می رود را حساب کنیم با یک رابطه ساده ریاضی اینکار انجام می شود.

برای مطالعه هر مبحث در فیزیک این مراحل را انجام دهید

·  مثال های حل شده کتاب را با اینکه فوق العاده ساده هستند خوب بفهمید و درک کنید

·  می توانید مهمترین مفاهیم و روابط موجود را روی تکه کاغذی یادداشت کنید

·  اکنون تکه کاغذ حاوی روابط و مفاهیم را رو بروی خود گذاشته و به سراغ مسائل بروید.

·  نترسید

·  تا جایی که ممکن است برای مسئله شکل بکشید این کار بسیار اهمیت دارد. هیچگاه سعی نکید بدون شکل مسئله را حل کنید بخصوص در امتحان پایان ترم!

·  داده های مسئه و مجهولاتی را که خواسته یادداشت کنید

·  فکر کنید. خیلی فکر کنید.

·  دید فیزیکی خود را اعمال کنید

·  به روابط نگاهی بیاندازید و ببینید کدام رابطه لازم است

·  سعی کنید هر طور شده مسئله را حل کنید

·  سعي كنيد خود به اشتباه مسائل غلط خود پي ببريد اين كار باعث خواهد شد ديگر ان را تكرار نكنيد

اكنون فرض كنيد شما تصميم گرفتيد يك فصل از كتاب فيزيك مثلا بردارها را بخوانيد اين خيلي خوبه.از كجا شروع مي كنيد؟چطور مي خوانيد؟چگونه خود را ارزيابي مي كنيد؟

من دراين باره اين روش را پيشنهاد مي كنم:

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 505
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 8 خرداد 1393
نظرات
اموزش خواندن دروس خاص.قسمت اول.ریاضیً!

همانطور که می دانیم شیوه مطالعه هر درس با درسهای دیگر متفاوت است و با اتخاذ یک روش مناسب و درست برای مطالعه هر درس می توان کارایی و میزان یادگیری خود در آن درس را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به عنوان مثال نحوه مطالعه درس ریاضی با درس فیزیک که شاید تا حدودی شبیه به هم به نظر برسند باید متفاوت باشد. در اینجا قصد داریم نحوه صحیح مطالعه درس ریاضی را توضیح دهیم.
ریاضی جز آن دسته از دروسی است که تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری آن مشکل دارند و تقریبا می توان گفت که درس ریاضی درسی است که بیشترین تقاضای مدرس خصوصی برای آن وجود دارد. در کنار داشتن یک مدرس خصوصی خوب و استفاده از مزایای تدریس خصوصی با مطالعه صحیح درس ریاضی می توان میزان یادگیری را به مقدار زیادی افزایش داد. به منظور یادگیری بهتر این درس مراحل زیر را انجام دهید.
1- ابتدا نمره ای را که قصد دارید در درس ریاضی بگیرید مشخص نمایید. دوست دارید چه نمره ای بگیرید، 13، 15، 17 یا 20. به هر حال ابتدا باید تصمیم بگیرید. این مرحله را دست کم نگیرید چون حتما تصمیمی که در این مرحله می گیرید به وقوع خواهد پیوست. بعد از آنکه تصمیمتان را گرفتید آن را "به زبان شخصی، به صورتی مثبت و به زمان حال" بنویسید و روی دفترتان یا جایی که همیشه در معرض دیدتان قرار دارد بچسپانید. بلند پرواز باشید نمره زیر 17 یا 18 برای خودتان در نظر نگیرید. تصمیمتان را به شکلی بنویسید که انگار الان اتفاق افتاده است و آن را مرتب مرور کنید. با این کار ضمیر ناخودآگاهتان نیز در کنار پشتکار و روش کار درستتان به کمک شما می آید و حتما به هدفی که دارید می رسید. من خودم بارها و بارها این را امتحان کرده ام و نتیجه گرفته ام. یک مثال برای انتخاب هدف یا تصمیم به صورت مقابل است: "خدا را شکر می کنم که این ترم نمره ریاضی من 18 شد." یا " من مطمئنم که نمره ریاضی من این ترم بالای 18 است." (راستی این روش را برای رسیدن به هر هدف دیگری نیز می توانید به کار ببرید از جمله افزایش معدلتان تا نمره خاصی که مد نظرتان است، قبولی در کنکور و کسب رتبه دلخواهتان و یا ...).
2- مانند هر درس دیگری بهترین کاری که می توانید برای افزایش یادگیری و کارایی خود انجام دهید این است که بعد از آنکه مبحث جدیدی از درس ریاضی در دبیرستان یا دانشگاه توسط دبیر یا استادتان تدریس شد، بعد از ظهر همان روز (تاکید می کنم همان روز) درس را مرور کنید. این کار واقعا تاثیر زیادی در میزان یادگیری شما دارد. این کار را هرگز به روز بعد موکول نکنید چون میزان تاثیر آن به شدت کاهش می یابد. به احتمال زیاد این نکته را همه ما می دانیم ولی تعداد بسیار کمی از افراد که موفقترین افراد هم هستند به این نکته عمل می کنند. پس شما نیز حتما این کار را انجام دهید.
3- حین مرور درس ریاضی در بعد از ظهر همان روز تدریس یک برگ کاغذ را در کنار خود گذاشته و سوالاتی که برایتان پیش می آید یا نکاتی را که نفهمیده اید یادداشت کنید تا جلسه بعد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.
4- روز بعد از تدریس (یا اگر وقت داشتید و خسته نبودید در همان روزی که درس تدریس شده است) بعد از مطالعه جزوه کلاسی مستقیم بروید سراغ مثالهای کتاب که برای مبحث مورد نظر ارائه شده است و سعی کنید خودتان یکبار مثالها را حل کنید. اگر بتوانید مثالها را برای خودتان توضیح دهید (مثل حالتی که انگار در حین تدریس درس برای یک نفر دیگر هستید) که خیلی عالی است. اگر مثالی را نمی فهمید یا نمی توانید آن را حل کنید در برگه ای آن را یااداشت نمایید تا همانطور که قبلا گفته شد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید
5

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 776
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 8 خرداد 1393
نظرات
چگونه درس خوان شویم..

برای بدست آوردن دانش و پیشرفت تحصیلی و گرفتن دانشنامه دیپلم و لیسانس و دکترا باید مطالعه کنیم ، تمرین کنیم ، مساله حل کنیم  ولی واقعیت این است که  درس خواندن کار ساده ای نیست. چرا؟

مولوی هشتصد سال پیش به این سؤال پاسخ داده است:

می رود کودک به مکتب پیچ پیچ                          چون ندید از مزد کار خویش هیچ

حلقه گمشده برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان چرائی درس خواندن است. در این نوشته می خواهیم به شما راهی نشان دهیم که مزد کار خودتان را فوری بگیرید.

چند دقیقه وقت بگذارید و مهمترین دلایل خود را برای درس خواندن بنویسید . تمامی دلایل را صادقانه و خلاصه بنویسید.

 

چرا شما باید درس بخوانید:

  1. _____________________________________________________
  2. _____________________________________________________
  3. _____________________________________________________
  4. _____________________________________________________
  5. _____________________________________________________

حالا اجازه بدهید که به تجزیه و تحلیل دلایل بپردازیم. اول از خودتان سوال کنید که آیا دلایل شما مثبت است یا منفی. اگر با درس خواندن یا مطالعه به دنبال بدست آوردن چیزی هستید در آن صورت دلیل شما مثبت است و اگر با درس خواندن از چیزی ناخوشایند  فراریا اجتناب می کنید دلیل شما منفی است.

در جلوی هر یک از دلایل خود بسته به مثبت یا منفی بودن آنها علامت”-” یا “+” بگذارید

حال بررسی کنید که آیا دلایل شما پیامد فوری دارد یا خیر. یعنی اگر به دنبال بدستا آوردن چیزی هستید و یا از چیزی اجتناب می کنید بلافاصله پس از  درس خواندن یا مطالعه به دست می آید یا رفع می شود ویا اینکه پیامد آن ساعتها یا روزها و حتی سالها بعد ظاهر می شود.

اگر اثر بلافاصله پس از خواندن (در نظر بگیرید کمتر از یک ساعت) ظاهر می شود در جلوی دلیل حرف “ف” و اگر بعد  ظاهر می شود جلوی دلیل خود حرف “ب” قرار دهید.

سرانجام از خود بپرسید آیا کاری که باید برای بدست آوردن پیامد انجام دهید زیاد و پیامد آن غیر تکراری است مانند گرفتن مدرک دیپلم یا لیسانس و یا کار کمی را باید انجام بدهید و پیامد آن تکراری است مانند مطالعه یک فصل از کتاب برای جواب دادن به سوالها.

در صورتی که کار زیاد باید انجام شود حرف “ز” و در صورتی که کار کمی باید انجام شود حرف “ک” در جلوی دلیل خود بگذارید.

حالا باید بررسی کنیم که دلایل شما خوب است یا بد؟ خوب یا بد یعنی دلیل شما مؤثر است یا خیر؟

نگاهی به دلایل خود بیاندازید ممکن است دلیل شما مثبت باشد که این خوب است اما دستاورد آن دیر ظاهر شود یا به کار زیادی نیاز داشته باشد که این بد است.

اگر دلایل شما برای درس خواندن منفی است یعنی می خواهید از چیز ناخوشایندی اجتناب کنید این بد است

بهترین دلایل برای درس خواندن و مطالعه یا به عبارت دیگر موثرترین دلایل آنهایی هستند که مثبت باشند، دستاورد آن فوری باشد و  نیاز به کار کمی داشته باشد.

اگر می خواهید ساعت درس خواندن یا مطالعه خود را افزایش دهید بهتر است به دنبال دلایلی باشید که مثبت باشد (یعنی چیزی بدست بیاورید نه اینکه از چیزی فرار کنید)، دستاورد آن فوری باشد و به کار کمی نیاز باشد.

حالا سوال این است که چگونه می توانیم این کار را انجام بدهیم؟

اجازه بدهید از یک موضوع عمومی مثال بزنیم. فرض می کنیم که من می خواهم  در کنکور شرکت کنم و در دانشگاه تهران  قبول بشوم هدف هم مشخص است اگر در دانشگاه تهران قبول بشوم ناچار نیستم که از خانواده ام که در تهران زندگی می کنند دور شوم و همچنین بعد از فارغ التحصیلی احتمال اینکه کار بهتری پیدا کنم افزایش می یابد اما برای این کار باید در کنکور رتبه بالائی بیاورم و برای  رتبه بالا باید بطور جدی مطالعه کنم.

دلیل درس خواندن در این مثال مثبت بود اما کار زیادی می برد و  پیامد آن هم دیر اتفاق می افتاد بنابراین باید کار را به قطعات کوچکتر تقسیم می کردم و از پاداش های فوری تری استفاده کنم. فکر کردم که می توانم برای هر ساعت درس خواندن یک پاداش تعیین کنم. من به بازی کامپیوتری علاقه مند هستم بنابراین برای هر یک ساعت درس خواندن خود نیم ساعت بازی کامپیوتری برای خودم پاداش تعیین کردم.

بعد از چند روز که این کار را انجام دادم  روزی بعد از یک ساعت درس خواندن یک سکه برداشتم و با خودم گفتم سکه را به هوا می اندازم اگر شیر آمد یک ساعت درس می خوانم و اگر خط آمد نیم ساعت کامپیوتر بازی می کنم.  گاهی اوقات بد شانسی می آوردم و چند بار شیر می آمد ولی گاهی هم چند بار خط می آمد و می توانستم بعد از یک ساهت درس خواندن کامپیوتر بازی کنم. اما بطور متوسط درس خواندن من به دوساعت در مقابل نیم ساعت بازی کامپیوتری رسید و بعد از یک ماه از یک تاس استفاده کردم و بعد از یک ساعت درس خواندن اگر تاس عدد ۶ را نشان می داد نیم ساعت کامپیوتر بازی می کردم بدین ترتیب بطور متوسط در ازای هر ۶ ساعت درس خواندن نیم ساعت کامپیوتر بازی می کردم.

البته تعیین پاداش فوری همیشه به این راحتی نیست مثلا فرض کنیم شما به کامپیوتر بازی علاقه ندارید ولی دوست دارید که به سینما بروید خوب فیلم سینمائی حدود یک ساعت و نیم وقت می گیرد و اگر سینما با خانه شما فاصله داشته باشد ممکن است دو ساعت هم وقتتان در رفت و آمد تلف شود. در این مواقع اگر بخواهید پس از یک ساعت درس خواندن به سینما بروید امکان پذیر نیست و اگر بگوئید پس از مثلا یک هفته درس خواندن به سینما می روم باز هم  پیامد دلیل شما طولانی مدت می شود و انگیزه خود را از دست می دهید. در این موارد می توانید از پاداش رمزی استفاده کنید. مثلا در ازای یک ساعت درس خواندن صد تومان در یک قلک بریزید و وقتی پول شما به اندازه قیمت بلیط سینما شد به سینما بروید. در حقیقت در اینجا هم کار را کمتر کرده اید و هم پاداش را فوری: کنار گذاشتن صد تومان در ازای یک ساعت درس خواندن برای رفتن به سینما.

حالا اجازه بدهید مطالب را خلاصه کنیم:

۱)      پاداشی که شما برای درس خواندن تعیین می کنید لازم نیست بزرگ باشد اما حتما باید مثبت باشد.

۲)      پاداش یا پاداش رمزی باید بلافاصله بعد از درس خواندن بدست بیاید.

۳)    مقدار کاری که برای دست یابی به پاداش انجام می شود باید کم باشد و بتدریج افزایش پیدا کند.

۴)     پاداش فقط در ازای کار تعیین شده باید داده شود. اگر تقلب کنید نمی توانید به هدف خود دست پیدا کنید.

۵)     اگر سیستم پاداش دهی شما دچار لنگی شد فورا آن را  اصلاح آن باشید و در این کار تعلل نکنید. موفقیت شما به موثر بودن این سیستم بستگی دارد.

در جاهای خالی زیر چند پاداش مثبت را که می تواند برای افزایش انگیزه شما برای درس خواندن مفید باشد بنویسید. سعی کنید در هر جا چند تائی بنویسید:

 پاداشهای فعالیت (مثلا بازی با کامپیوتر، تماشای تلویزیون، رانندگی و …)

  1. _____________________________________________________
  2. _____________________________________________________
  3. _____________________________________________________
  4. _____________________________________________________

پاداشهای اولیه (مانند خوردن چای، چیپس، بستنی و…)

  1. _____________________________________________________
  2. _____________________________________________________
  3. _____________________________________________________
  4. _____________________________________________________

پاداشهای رمزی ( پول ریختن داخل قلک و…)

  1. _____________________________________________________
  2. _____________________________________________________
  3. _____________________________________________________

حالا یکی از درسها یا کلاسهایی را که به آن علاقه ندارید و معمولا آن را می پیچانید مشخص کنید. رفتاری را که می خواهید بهبود بدهید بنویسید ( مثلاً خواندن درس مثلثات)

  • _____________________________________________________

حالا با در نظر گرفتن رفتار بالا در ذهنتان. آن رفتار را به قطعات مشخص تقسیم بندی کنید (مانند خواندن یک فصل کتاب، حل تمرینهای آن فصل ، حل تستهای مربوط به درس از روی کتاب تست موسسه ….) توجه کنید که قطعات کاری زیاد بزرگ نباشند مثلا ۳ فصل کتاب را با هم به عنوان یک قطعه از کار در نظر نگیرید.

قطعه  کاری خود را در خط زیر بنویسید

  • _____________________________________________________

حالا بطور خلاصه سیتم پاداش دهی خودتان را برای شروع کار مشخص کنید. مطمئن شوید که پاداشهایی که تعیین کرده اید فوری هستند. مشخص کنید که چگونه سیستم پاداش  دهی را با افزایش کار خود تطبیق می دهید. مانند مثال متن درباره شیر یا خط یا تاس ریختن برای گرفتن پاداش.

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

موفق باشید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 12033
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 8 خرداد 1393
نظرات

تعداد صفحات : 6
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید..اینجا هر گونه سوال در مورد برنامه ریزی دارید بپرسی..تعارف نداریم که...اگرم وبلاگ دارین لیکن و ادرسوتونو بدین تا لینک کنم...پس هر گونه سوال..راهنمایی.دبیرستان.کنکور.دانشگاه و .. هر چیز دیگه ای.. پشیمون نمیشیدااااا من کمکتون میکنم
منو اصلی
صفحات
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید