اموزش های صحیح مطالعه و روش ها و راهکار ها برای خواندن درس..برنامه ریزی مناسب و
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
نظر سنجی

دوست عزیز مقطع شما کدام گرینه است؟

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوره رایگان برنامه ریزی و پیشرفت تحصیلی و آدرس pishraftbarname.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد



گن لاغری مردانه Online User

IranSkin go Up
تماس با ما
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 59
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 4
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 4
:: بازدید ماه : 313
:: بازدید سال : 885
:: بازدید کلی : 86221
سوال علی اکبر

 س.ببخشید من الان سوم راهنماییم دارم وارد اول دبیرستان میشم.به نظرتون واجبه تابستون درس بخونم یا ن.

 

پاسخ؛

با سلام حیر واجب نیست اما اگر کتاب های فیزیک و ریاضی رو بخونید خوب میشه ..البته به سلیقه هم ربط داره..چون ن معلمی هست و ن کسه دیگه ای که شمارو زور کنه درس بخونید

نظر شخصی بنده:به نظر من امسال کامل استراحت کنید چون سال بعد دوره ی زندگی جدیدی برای شما اغاز میشه و خیلی جدی هست 

موفق باشید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 7 خرداد 1393
نظرات
سوال ستاره خانوم

ستاره : از بچگی تنبلم باعث میشه کمتر زیر بار کارهای بزرگ برم مثلا وقتی کسی بچه دار میشه من بجاش عزا میگیرم سعی کردم با خودم مثل مراجعینم برخوردکنم و خودمو درمان کنم نشدچون میدونستم دارم چیکار میکنم ولی مراجعینم که اینو نمیدونن براشون چاره ساز میشه الان میخوام برا ارشد بخونم و اصل مسئله همینه

 

سلام به دوست عزیز.اغلب ما در مواردی دلسرد یا غمگین می شویم. اگر شما افسردگی داشته باشید احساس غم ، تحریک پذیری و افسردگی در طول روز و برای چند هفته یا ماه را تجربه خواهید کرد. چهره ها و فعالیتهایی که معمولا برای شما لذت بخش بودند ، دیگر اینگونه نخواهند بود . شاید ادامه کار و فعالیت را متوقف و در تمام مدت احساس خستگی بکنید. اشتهای شما افزایش یا کاهش می یابد وزنتان اضافه یا کم می گردد . بی خوابی دو روزه ، خواب در تمام روز یا میل به « ماندن در رختخواب » در مواردی برای همه ما پیش می آید . اما اگر مشکلات برای چند هفته اتفاق بیافتد نشان دهنده یک مشکل جدی خواهند بود. اگر شما افسرده هستید در تمرکز یا تصمیم گیری مشکل خواهید داشت . دوستان شما در مورد حساسیت زیاد از حد یا گریه فراوانتان با شما صحبت می کنند ، وقتی در حال افسردگی قرار دارید ، احساس درماندگی و نا امیدی حالتی معمول برای شما خواهد بود و گویی در یک سالن تاریک گیر افتاده و قادر به خروج از آن نیستید . دیگران ممکن است متوجه عدم علاقه به انجام مسئولیت ها یا رسیدگی به ظاهر شخصی تان شودند . ممکن است در مورد مرگ و حتی خود کشی به اندازه زیادی فکر کرده باشید . اینها علائم افسردگی شدید هستند که برای درمان آن دارو تجویز می شود. دارو ها هیچ چیز را تثبیت نمی کنند. ولی به بهبود خلق و کارکرد شما کمک می کنند طوری که بتوانید شروع به کار با سایر مشکلات بنمایید. بطور مشخص داروهای ضد افسردگی برای مدت 8 الی 12 ماه و حتی بیشتر باید مصرف شوند ، اگر چه به هنگام احساس بهبود تمایل به قطع درمان وجود دارد ولی تداوم درمان تا زمانی که پزشکتان تجویز می کند ادامه آن ، اهمیت فراوان دارد . قطع زودرس داروها موجب برگشت نشانه های اولیه خواهد شد . ممکن است از شما خواسته شود که بصورت تدریجی داروها را کاهش دهید. قطع تدریجی به ویژه در مورد بعضی از داروها به بدن شما اجازه سازگار شدن را می دهد. داروهای امروزی برای درمان افسردگی اعتیاد آور نیستند.ممکن است بعضی از نشانه ها را تجربه می کنید و این احساس به شما دست بدهد که نکند به دارو وابسته شده ام. در آغاز درمان ، دارو های ضد افسردگی می توانند احساس غیر معمولی از انرژی ، به ویژه در مقایسه با حالت قبلی در شما ایجاد کنند ، مانند هر نوع داروی دیگر ضد افسردگی ها نیز عوارض جانبی بالقوه را دارا هستند . احساس وابستگی یا مسمومیت نشان در آغاز درمان ، دارو های ضد افسردگی می توانند احساس غیر معمولی از انرژی ، به ویژه در مقایسه با حالت قبلی در شما ایجاد کنند ، مانند هر نوع داروی دیگر ضد افسردگی ها نیز عوارض جانبی بالقوه را دارا هستند . احساس وابستگی یا مسمومیت نشان دهنده واکنش غیر معمول به دارو ها ، تداخل دارویی دیگر با الکل یا سایر عوارض جانبی نا خواسته می باشد. همچنین ، بعضی از بیماران افسرده – شیدا در پاسخ به این دارو ها ممکن است حالت ناخواسته را تجربه کنند . که باید سریعا با روان پزشک تماس بگیرید . بطور کلی ضد افسردگی ها اعتیاد آور نیستند و درمان موفقیت آمیز افسردگی این است که بعد از قطع دارو با رواندرمانی زمان های عود را به تاخیر و شدت علایم را حداکثر پایین آوریم.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 424
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 7 خرداد 1393
نظرات
سوال اقا علیرضا

چگونه درك مطلب خود را افزایش دهیم؟ این سوال اقای علیرضا


چكیده: یكی از مهمترین مهارتهای یادگیری، درك مطلب می باشد. هر چه ادراك و دریافت بهتر باشد، یادگیری و یادآوری مطالب نیز آسان تر می شود. برای درك بهتر باید هدف و انگیزه داشت. به خاطر داشته باشید كه مطالعه بدون هدف و پیش زمینه همچون گردابی است كه فرد را در خود گرفتار می كند.


هدف مطالعه
هدف مطالعه ارتباط دادن مطالب جدید با مطالبی است كه از قبل می دانید، اگر راجع به موضوع پیش زمینه ای نداشته باشید و بخواهید آن را در ذهن خود جای دهید، مثل این است كه بخواهید آب را در دستان خود نگه دارید. می بینید كه این كار غیر ممكن است و به زودی مطالب از ذهن شما خارج می شود.
به عنوان مثال سعی كنید این اعداد را بخوانید و بخاطر بسپارید:
خواندن و حفظ كردنش سخت است نه؟ 4 2 3 6 1 5 7
این یكی آسان تر است، بخاطر اینكه كوتاهتر شده است. 4 2 3 6 – 1 5 7
و این یكی از همه آسان تر است، چون به ترتیب اعداد نوشته شده و به خاطر پیش زمینه ای كه دارید به راحتی آن را حفظ می كنید. 7 6 5 4 – 3 2 1
اگر ورزش را دوست داشته باشید، چون پیش زمینه ای برای خواندن، فهمیدن و به خاطر سپردن مطالب ورزشی در ذهن خود دارید، خواندن مطالب ورزشی برای شما بسیار آسان تر می شود.


تقویت مهارت مطالعه و درك مطلب
برای درك مطلب نیاز به انگیزه، تمركز، پیش زمینه و روش مطالعه صحیح دارید.
در اینجا توصیه‌هایی برای تقویت این مهارت ذكر می كنیم:

1- اطلاعات عمومی خود را افزایش دهید.

با خواندن كتاب، روزنامه و مجله اطلاعات عمومی خود را گسترش دهید و به رویدادهای اطراف خود علاقه نشان دهید.

2- با ساختار پاراگراف آشنا شوید.

معمولا هر پاراگراف با مقدمه ای شروع شده و با نتیجه ای پایان می یابد. اغلب اولین جمله به توصیف كلی مطالب می پردازد و زمینه را برای توضیح بیشتر فراهم می كند. پس به جملات اول هر پاراگراف بیشتر توجه كنید تا بتوانید موضوع بحث را بهتر تشخیص دهید. همچنین به دنبال نشانه‌ها، كلمات و عباراتی باشید كه نشان دهنده تغییر موضوع مورد بحث می باشند.

3- حدس بزنید و پیش بینی كنید.

یك خواننده باهوش و زرنگ همیشه سعی می كند تا نظرات نویسنده، سؤالها و موضوعهای بعدی را حدس بزند. این كار باعث كنجكاوی و افزایش دقت خواننده می شود.

4- به شیوه تنظیم مطالب توجه كنید.

آیا مطالب بر اساس ترتیب زمانی نوشته شده اند و یا بر اساس درجه اهمیت؟ ترتیب مطالب بر اساس كاربرد آنهاست و یا بر اساس دشواری آنها؟ این كار به تنظیم مطالب در ذهن كمك می كند.

5- در خود انگیزه و علاقه ایجاد كنید.

پیش از آنكه مطلبی درس داده شود، نگاهی گذرا به آن بیاندازید. سؤالاتی در مورد آن از خود بپرسید و با هم كلاسی‌ها در مورد آن صحبت كنید. هر چه انگیزه و علاقه شما بیشتر باشد، درك شما نیز بهتر خواهد شد.

6- به نكاتی كه به فهم مطلب كمك می كند توجه كنید.

به عكس‌ها، نمودارها، جدول‌ها و سرفصل‌ها توجه كنید. اولین و آخرین پاراگراف هر بخش را بخوانید.

7- مطالب را خلاصه نویسی و دوره كنید.

یك بار خواندن كتاب هیچ گاه كافی نیست. برای فهم عمیق تر باید زیر مطالب مهم را خط بكشید، خلاصه كنید و دوره نمایید.

8- از تكنیكی منظم و منسجم استفاده كنید.

هنگام مطالعه از یك روش منظم استفاده كنید تا به آن روش مسلط شوید. یكی از بهترین روشها، شامل مراحل پیش خوانی، پرسش، خواندن، بازگویی و تعریف و دوره مطالب می باشد.

9- با تمركز و توجه كامل مطالعه كنید.

یك خواننده خوب همیشه با تمركز و توجه كامل مطالعه می كند و هیچ مطلبی را نخوانده باقی نمی گذارد. پس تا موضوعی را كاملا نفهمیده‌اید، به سراغ موضوع بعدی نروید.

 و سوال بعدی ..چی بخورم تا خوابم نبره؟؟؟برای پاسخ این سوال به ادا مه مطلب بروید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 418
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : سه شنبه 6 خرداد 1393
نظرات
چگونه فزندی درس خوان داشته باشیم..برای مادران و پدران قسمت 1

 یکی از گلایه های رایج والدین در سالهای اخیر ، عدم علاقه کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب است. آنها معتقدند که بچه ها بیش از پیش به دنیای تکنولوژی رو آورده اند و وقت آزادشان را بازیهای کامپیوتری ، فیلم  و اینترنت  پر کرده به گونه ای که با دنیای کتاب بیگانه شده اند و شاید در ماه ، حتی یک کتاب نیز نخوانند اما باید به این حقیقت اعتراف کرد که مقصر اصلی خود ما هستیم.

متاسفانه  بسیاری از والدین ، خود از خواندن کتاب فراری هستند اما به فرزندانشان فشار می آورند تا به کتابخوانی حرفه ای تبدیل شوند پس در واقع اصل نخست  آموزش یعنی الگوی خوب بودن را زیر سوال می برند . همچنین  بیشتر والدین  برای  فرزندشان تا پیش از ورود به سن مدرسه و باسواد شدن که توانایی کتاب خواندن به تنهایی را ندارد ، کتاب نمی خوانند و یا کم می خوانند ولی انتظار دارند که کودک هنگامی که با سواد شد ، هر روز زمانی را به کتاب خواندن اختصاص دهد.

در این مقاله به شما می آموزیم که چگونه می توان فرزند خود را از بدو تولد به کتاب خواندن علاقمند ساخت.

 **بدو تولد تا یک سالگی

بسیاری از والدین فکر می کنند که خواندن کتاب برای کودکان زیر دو سال بی فایده است و آنها چیزی از داستان نمی فهمند، اما امروزه تحقیقات نشان داده که شما می توانید از بدو تولد ، فرزند خود را با مقوله کتاب آشنا سازید. کودکانی که از کوچکی با کتاب و کتاب خواندن آشنا می شوند ، در بزرگسالی گرایش بیشتری به مطالعه خواهد داشت . علاوه بر این ، خواندن کتاب از سنین پایین که  تکامل مغز و سیستم عصبی پیشرفت بیشتری دارد ، به رشد هوشی او نیز کمک می کند.

شما می توانید در این دوره سنی از کتاب های پارچه ای ، آینه دار و همچنین کتابهایی که دارای تصاویر واضح و رنگارنگ هستند استفاده نمایید. در دنیا موسساتی وجود دارند که کتابهای مخصوص  این گروه سنی را تهیه و به بازار عرضه نموده اند. این کتابها با توجه به شرایط فیزیکی و علایق کودک تهیه شده است.

در این دوره سنی نکته مهم در استفاده از کتب ، آگاه بودن به وضعیت فیزیکی فرزند خود به ویژه روند رشد وتکامل بینایی کودک می باشد. نوزادان معمولا در بدو تولد تنها قادر به دیدن اشیایی که در فاصله 23 تا 40 سانتی چشمانشان است ، می باشند و معمولا در پایان سه ماهگی این فاصله به 180 سانتی متر می رسد یعنی کمی بیشتر از 1.5 متر. والدین باید دقت داشته باشند که وضوح اشیا در این فاصله بیشتر است و کتابها را در فاصله چشمی مناسب نوزاد قرار دهند همچنین در روز های نخست ( معمولا تکلامل بینایی نوزاد تا پایان شش ماهگی به مرحله ای قابل قبول می رسد اما معمولا تا پایان یک سالگی زمان لازم است تا کودک به مرحله عادی رشد از نظر بینایی برسد ) برای نوزادان سخت است که حرکت شی ای را به سرعت دنبال کنند . بنابر این از ورق زدن سریع کتاب و همچنین جا به جا کردن آن در جلوی صورت کودک خودداری کنید. از آنجا که سرعت رشد هر کودک با دیگری فرق دارد  و این اعداد و آمارها در مورد هر نوزادی صدق نمی کند ، بهترین حالت این است که شما به واکنش های فرزند خود در هنگام خواندن کتاب دقت کنید و همگام با رشد فیزیکی کودک خود ، مهارتهای کتاب خوانی او را نیز افزایش دهید .

نکته مهم دیگر در خواندن کتاب برای نوزادان این است که از کلمات ساده ( ترجیحا جمله استفاده نشود.) در خواندن کتاب برای او استفاده کنید. مثلا در یک صفحه توپ را به او نشان دهید و نام آن را بگویید. برای نوزادان  از کتابهایی که صفحات شلوغ و پر شکل دارد استفاده نکنید. کتاب این گروه سنی باید بدین صورت باشد که یک شکل با رنگی شاد در یک صفحه و شکلی دیگر در صفحه بعد قرار داشته باشد. در صورتی که کتاب مناسب با این ویژگیها پیدا نکردید می توانید چند عکس با کیفیت خوب از روزنامه یا مجلات جدا کنید و یا با جست جویی کوچک در اینترنت ، تصاویر زیبا و مناسبی برای فرزندتان بیابید و آنها را در ابعاد مناسب کودک چاپ کرده ، به صورت کتابی در آورده و به او نشان دهید. رنگ های  مورد علاقه نوزادان ، آبی ، زرد  و نارنجی است اما استفاده از  هر رنگ شادی او را به وجد می آورد.

 ** یک تا سه سالگی

 در این دوره سنی ، کودک در حال ذخیره واژگان در ذهن خود است و هر چه  با او بیشتر ودقیق تر صحبت شود ، در حرف زدن موفق شده و رشد مهارتهای کلامی بهتری خواهد داشت.  در واقع هر قدر بیشتر برای فرزندتان قصه بخوانید، در آینده بهتر صحبت خواهد نمود. در این سن شما می توانید علاوه بر گفتن نام اشیا  ،  از جملات ساده دو یا سه حرفی نیز در حین کتاب خواندن شروع کرده و کم کم با پیشرفت کودک ، او را با جملات بیشتری آشنا سازید. کودکانی که مهارتهای کلامی بهتری دارند ، در انجام کارهای گروهی و بیان منظور خود به دیگران و همچنین داشتن روابط اجتماعی بهتر موفق تر هستند ، پس در واقع با انجام کار ساده ای چون خواندن کتاب می توانید به موفقیت کودک خود در جامعه آتی کمک نمایید.

 خوشبختانه امروزه کتابهای این گروه سنی بسیار زیاد شده و شما می توانید به راحتی کتابهای پر محتوایی را از نظر آموزشی ، برای فرزند خود تهیه نمایید همچنین کتاب خواندن برای کودکان یک تا سه سال، آنها را تشویق می کند تا بیشتر ببینند، لمس کنند و سئوال بپرسند و  در مجموع علاوه بر رشد کلامی، مهارتهای فکری و اجتماعی او نیز بهتر  می گردد.

 ** سه تا شش سالگی

در این دوره  سنی ، شما می توانید تنوع کتابهای فرزند خود را بیشتر کنید و زمان ثابتی را در شبانه روز برای خواندن کتاب برای  وی اختصاص دهید.همچنین می توانید به او اجازه دهید که گاهی با استفاده از قوه خلاقیت خود ، پیش از خواندن داستان موضوع آن را حدس بزند و داستانی کوتاه را بر اساس تصاویر کتاب برایتان تعریف کند.  در کنار این کار بد نیست که گاهی نیز از او بخواهید تا یکی از کتاب قصه های قدیمی خود را بیاورد و داستان آن را بر اساس آنچه در ذهنش مانده ، برایتان بگوید. با این کار به تقویت حافظه شنیداری او کمک بسیاری می نمایید.

خواندن کتاب پیش از زمان خواب ، علاوه بر آنکه ذهن کودک را از تنش ها وهیجانات روزانه خالی می کند ، به او کمک می کند تا نظم خاصی نیز به زمان خواب خود دهد. با این کار کودک می آموزد که بعد از خواندن کتاب زمان خواب است و دیگر بحث زیادی برای کمی بیشتر بیدار ماندن با شما نمی کند.

 

چند نکته  برای آنکه فرزندی کتاب خوان داشته باشیم :

·       کودک نوپای خود را در هنگام کتاب خواندن بغل کنید تا علاوه بر لذت شنیدن صدای شما ، احساس امنیت و آرامش را نیز از در آغوش شما بودن دریافت کند. همچنین می توانیدکودکان بزرگتر  را هم در صورت تمایل خودشان  بغل کرده و سپس کتاب بخوانید.

·        در هنگام خواندن کتاب ، تنها به تمام شدن آن فکر نکنید. در حین خواندن کتاب از او سوالاتی در مورد داستان بپرسید و اجازه دهید قوه تخیل او فعال شود . برای پاسخ های خلاقانه او ارزش قائل شده و تشویقش کنید.

·       کتابهای فرزندتان را در معرض دید او بگذارید و از اینکه با  بد ورق زدن ، آنها را پاره کند نهراسید. به او اجازه دهید ابتدا با کتاب دوست شود و  سپس کم کم با آداب صحیح کتاب خواندن آشنا گردد.

·       در هنگام  خواندن کتاب ، از تن های مختلف  صدا استفاده کنید تا  از یکنواختی جلوگیری شود . احساسی خواندن والدین موجب رشد احساس در کودک می گردد.

·        کودکان زیر سه سال عاشق تکرار هستند و از تکرار کردن است که می آموزند . بنابراین از اینکه کتابی را بیش از ده بار برای او بخوانید ، فرار نکنید. شاید تکرار داستانی کودکانه برای چندمین بار ، برای شما ناخوشایند باشد اما مطمئن باشد که کودکتان باز هم در حال آموختن چیز جدیدی از بین این کلمات است.

 چگونه فرزندی درس خوان

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 1004
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : سه شنبه 6 خرداد 1393
نظرات
سوال اقا شاهین

شاهین»با سلام..ببخشید شما گفتین که هر کسی متوسط 45 دقه درس و 15 دقه استراحت کننه..اما من 20 دقه ..نهایتش 30 دقه درس بخونم..چیکار کنم بیشتر درس بخونم..خیلی بی حال و بی لشتها هستم...مرسی

 

پاسخ:

با سلام همانظور که گفتید بی حال هستین و کم اشتها!!بنابراین شما اصلا تغذیتون خوب نیست...اول یک برنامه ی تغذیه ای پیدا کنید و بهش عمل کنید کم کم ساعاتتون رو افزایش بدب..چون تغذیه مناسب خیلی تاثیری روی مطالعه داره..اگر برنامه ی تغذیه میخواهید تو خصوصی بهم پیام بدید

 

موفق باشید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 485
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : سه شنبه 6 خرداد 1393
نظرات
صبحانه خوردن چه نقشی دارد؟؟

صبحانه خوردن نقش بسزایی در فهم و درک مطالب دارد و برای مثال..کسی که بدون صبحانه درس را مطالعه میکند حدود 10 درصد از مطالب را میفهمد و درک میکند و میتواد حفظ کند..اما کسی که صبحانه ی کاملی داشته باشید حدود بیش از 96 درصد مطالب را میتواند بخواند و حفظ کند

پیپس خودتان قضاوت کید..........نظر فراموش نشه....................................به نکات زیز توجه کنید !!

 

اهمیت خوردن صبحانه

    کارشناسان علوم تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز نامیده‌اند. منبع انرژی سلول‌ها‌ی مغزی فقط گلوکز است. لذا افت قند خون ناشی از عدم مصرف صبحانه قبل از هر چیز، روی کارایی مغز تأثیر سوء می‌گذارد. کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند دچار اختلالاتی مانند سر گیجه، تهوع و حتی در برخی موارد استفراغ می‌شود.
نخوردن صبحانه از دلایل مهم افت تحصیلی در کودکان سنین مدرسه و اختلال رشد در کودکان پیش دبستانی است.

     صبحانه حاوی غذاهای کم چرب و فیبر و غلات در پیشگیری از افزایش وزن افراد به ویژه کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است. افرادی که از خوردن صبحانه غفلت می‌کنند بدون آن که متوجه باشند در طول زمان از بهره‌وری کمتری برخوردارند. لذا توصیه می‌شود که شام در ساعات ابتدای شب، خوابیدن به موقع، زودتر از خواب بیدار شدن در صبح و تشویق دانش آموزان به ورزش قبل از صرف صبحانه موجب می‌شود که دانش آموز به تدریج اشتهای خود را برای خوردن صبحانه پیدا کند.

صبحانه مناسب

    در وعده صبحانه، نان به عنوان تأمین انرژی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی و شیر برای تأمین پروتئین و کلسیم گنجانده می‌شود. کره همراه با مربا یا عسل یا خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. علاوه بر آن کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و P است.
نمونه ای از یک صبحانه مناسب برای دانش آموزان:
   - نان و پنیر با گردو
   - نان و پنیر با گوجه فرنگی یا خیار
   - نان و کره با عسل یا مربا
   - نان و تخم مرغ با گوجه فرنگی یا پنیر
   - نان و کره و خرما
   - نان و پنیر با سبزی
مصرف یک لیوان شیر همراه با صبحانه توصیه می‌شود.

    انواع غذاهای سنتی مانند عدس با نان، خوراک لوبیا با نان و انواع آش‌های محلی از غذاهای مفید و با ارزش بالای غذایی می‌باشد. که در بعضی از مناطق کشورمان به عنوان صبحانه مصرف می‌شود.

مصرف شیرینی و شکلات

    در مصرف شیرینی و شکلات باید جانب احتیاط را رعایت نمود. مصرف بی رویه شکلات و شیرینی به دلیل آن که موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان می‌شود، آن‌ها را از مصرف غذاهای اصلی باز می‌دارد و موجب اختلال رشد آنها خواهد شد لذا به والدین توصیه می‌شود که حداقل در منزل از نگهداشتن شکلات و شیرینی خودداری نمایند و به این ترتیب دسترسی دائمی آنها را به این نوع مواد کاهش دهند و از شکلات وشیرینی به عنوان جایزه به کودکان خودداری نمایند و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد شکلات و شیرینی که دانش آموز در طول روز مصرف می‌کند را کنترل نمایند.

میان وعده‌های مناسب

    کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده اصلی غذایی ( صبحانه، نهار، شام ) به میان وعده نیاز دارند. در این سنین کودکان باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.
    استفاده از انجیر خشک، توت خشک، بادام، پسته، گردو، برگه زرد آلو و انواع میوه‌ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، خیار، ساندویچ‌هایی مانند نان و پنیر و سبزی، ساندویچ انواع کوکو و یا کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما می‌تواند به عنوان میان وعده های مناسب در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد.
    این مواد کم هزینه و به راحتی با توجه به عادت غذایی خانواده در دسترس اکثریت خانواده ها است.
 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 397
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات
امادگی برای کنکور.بخش سوم...امادگی کلی 2

دوستان عزیز حتما برای ما نظر ارسال کنید

 

بیشترین داوطلبین ما برای آمادگی کنکور از مهر ماه درس خواندن را شروع می‌کنند به مدت 10 ماه یعنی تا تیر ماه سال بعد این داوطلبین در طی این دوران دچار فراز و نشیب‌های فراوانی می‌شوند که نیاز است حتماً به مشاورین خبر مراجعه و مشورت کنند.

 

این فراز و نشیب‌ها ممکن است به سه دوره برای داوطلبین تقسیم شود:

 

الف: دوره اول:

دراین دوره داوطلبین با علاقه زیاد و با انگیزه بالای کار خود را شروع می‌کنند و بعضی‌ها به مؤسسه‌های آزاد مراجعه وثبت نام می‌کنند برای آزمونهای آزمایشی و یا درکلاسهای تقویتی کنکور شرکت می‌کنند و شاید تا حدودی هم تحت تأثیر جاذبه‌های کوتاه مدت مؤسسات قرار گیرند از جمله این جاذبه‌ها آزمون- برنامه ریزی - کارنامه آزمون و... می‌باشد.

 

این دوره حدوداً شاید دو تا سه ماه طول بکشد و شاید هم کمتر از یک ماه باشد این دوره هم بستگی به نحوة مطالعه و درس خواندن شما دارد هر چقدر شما برنامه ریزی منظمی داشته باشید و به آن عادت کرده باشید دوره طولانی تر خواهد بود.

 

یا بهتر بگوئیم این دوره را می‌توان دوره شور و شوق و اشتیاق داوطلبین نامید.

 

هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می‌رسد. (کارلایل)

 

دوره دوم: فرار، دلسردی، ناامیدی و یا دوره‌ی خستگی زود رس

اگر دانش‌آموز در دوره اول برنامه ریزی منظمی نداشته باشد و مطالعه یکنواختی داشته باشد به تدریج از جاذبه‌های دوره اول کاسته می‌شود و او نیز نسبت به درس خواندن دلسرد و ناامید می‌شود. چرا که کار یکنواخت انسان را خسته و بی حوصله می‌کند یعنی، آن پتانسیل روزهای اول را از دست می‌دهد.

 

حتی بعضی‌ها از این شکایت دارند که چرا با این همه تلاشی که انجام می‌دهیم به نتیجه نمی‌رسیم و یا اینکه اصلاً مطالب را یاد نمی‌گیریم.

 

دانش‌آموزان در این دوره به درسهایی که خوانده‌اند توجه نمی‌کنند ودرفکر درسهایی که نخوانده‌اند هستند.

 

این مسئله باعث می‌شود که دانش‌آموز مأیوس شود خلاصه این دوره میانی دورة بسیار سختی برای دانش‌آموزان است.

 

خیلی از دانش‌آموزان را سراغ داریم که با یک شروع عالی دردوره میانی ناامید شده‌اند و از حرکت و رقابت با دوستان بازمانده و میدان را برای آنان باز گذاشته‌اند.

 

در این دوره با توجه به یکنواخت بودن کار، افکار منفی و مزاحم به سویشان هجوم می‌آورد وآرامش آنها را به هم می‌زند و شاید در بعضی از موارد منجر به ترک ادامه کار شود در این دوره است که اولیاء و مشاورین با هنرمندی خود بتوانند افکار منفی را شناسایی و با مشاوره مستمر ایشان را به مسیر منطقی خود هدایت کنند، به او انرژی دهند افکار منفی را از سر او دور کنند و او را به ادامه کار تشویق کنند.

 

عزیزان به این نکته توجه داشته باشند: تقریباً همه داوطلبین کنکور در طول سال با این مشکل مواجه هستند. در این مرحله نیاز به تلاش بیشتری هست.

 

دوره سوم: دوره جهش ناگهانی

این دوره تقریباً دو سه ماهی به کنکور باقی مانده وآن هم با شنیدن خبرها یی از کنکور از طریق رادیو، تلویزیون و دوستان شروع می‌شود که ناگهان داوطلب به خود می‌آید و روند مطالعه دوباره تند می‌شود.

 

در این دوره اگر داوطلب بتواند برافکار منفی و مزاحم خود غلبه کند، می‌تواند موفق شود چرا که وقت زیاد‌ی باز هم مانده برای مطالعه و رسیدن به کنکور، چنانچه دانش‌آموز در این دوره با برنامه ریزی درست و حساب شده‌ای کار خود را شروع کند می‌تواند از خیلی از رقبای خود سبقت بگیرد و به نتیجه مطلوب و مورد دلخواه خود برسد.

 

نتیجه:

دوره اول چون داوطلب با آمادگی کامل شروع می‌کند اگر مشاورین محترم بتوانند بایک برنامه ریزی درست وحساب شده او را تشویق و وادار به درس خواندن کنند کار تقریباً به دوره میانی نمی‌رسد یا اگر برسد، با شدت کمتری.

 

دوره میانی سخت ترین دوره و شاید بدترین دوره باشد دوره‌ای که شاید بسیاری از سرنوشت‌ها را عوض کند، دوره‌ای که به نام دوره فرار، بی حوصلگی و یا نا امید می‌شود از آن نام برد شما در این دوره باید برافکار مزاحم خود غلبه کنید چرا که قسمت زیادی از مسیر را طی کر ده اید. تنبلی را کنار بگذارید چرا که شما می‌توانید، وقت کافی هم دارید حتی، توصیه می‌کنیم به آنهایی که تاکنون درس نخوانده‌اند مهم نیست که تاکنون درس نخوانده‌اند چرا که زمان هنوز باقیمانده چرا که ما در زمان دو مرحله‌ای بودن کنکور داوطلبانی سراغ داریم که فقط در زمان مرحله اول و دوم تصمیم به درس خواندن گرفتن وحتی توانستند نتیجه مرحله اول را جبران و در رشته خوبی قبول شوند. شما هم می‌توانید از هم اکنون کار خود را شروع کنید.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات
امادگی کلی برای کنکوری ها...بخش دوم

ما پس از مطالعه آن درمی یابید که کاملاً عملی و مفید بوده و تمام جوانب یک یادگیری مطلوب را داراست. در این روش با استفاده از دقیق ترین دستاوردهای روانشناسی یادگیری می توانید به بهترین شکل از توان و استعداد خود بهره بگیرید.

●اصول اساسی

۱ _ این روش بیشتر به گذشته توجه دارد. چون ابتدا باید امکانات خود را بشناسید و برای این کار هم باید به گذشته توجه کنید. بدون شناخت دقیق توانایی هایتان نمی توانید الگو و برنامه واقع بینانه ای برای آینده تدوین نمایید.
اغلب برنامه های آموزشی از پیش تعیین شده که شما و یا حتی افراد با تجربه تر برای روزها و هفته های بعد تنظیم می کنید، هرگز اجرا نمی شود. زیرا این برنامه ها همگی یک اشکال اساسی دارند آنها برمبنای تواناییها و امکانات واقعی شما استوار نشده اند. معمولاً این برنامه ها خوش بینانه و بلندپروازانه تنظیم می شوند. ما نمی توانیم برنامه مطالعه و زندگی خود را فقط براساس آرزوها و تمایلات خودمان تنظیم کنیم. متأسفانه در ۹۹ درصد موارد حدس شما از تواناییهای خودتان خوش بینانه است. به همین دلیل معمولاً ارزیابی شخصی دو برابر واقعیت است.
۲ _ برنامه هر کس مخصوص خود او و با دیگری متفاوت است. هر کس در زمینه بهره هوشی، پایه درسی، نقاط قوت و ضعف درس، اهداف آموزشی، عادات و روشهای مطالعه، محیط و شرایط زندگی و تحصیل و میزان اعتماد به نفس با دیگران متفاوت است و برای هر فرد باید برنامه ای متناسب با ویژگیهای خاص خود تنظیم گردد. الگوبرداری از کارهای دوستانی که موفق بوده اند نیز چندان مفید نیست. چه بسا کاری که برای کسی بسیار مفید و مؤثر است برای دیگران کاملاً مضر باشد.
۳ _ واحد زمانی این برنامه یک هفته است. یکی از عواملی که باعث اجرا نشدن برنامه های درسی می شود تنظیم برنامه به صورت ساعت به ساعت یا روز به روز است. در حالی که در زندگی واقعی ما عوامل بسیاری وجود دارند که موجب می شوند ما نتوانیم هر روز در ساعت معین همان کاری را که می خواهیم انجام دهیم، ولی می توانیم این ضعف را در روزهای بعد جبران کنیم. به همین دلیل یک هفته واحد زمانی مناسبتری برای برنامه ریزی است.
اگر ما در طول یک هفته رفتار خود را بررسی کنیم بهتر می توانیم به عدم تعادلهای کار خود پی ببریم و افراط و تفریطها را در کار خود بشناسیم هنگامی که ساعات مطالعه دروس مختلف را در طول یک هفته جمع می کنیم متوجه می شویم که درسی را بیشتر یا کمتر از اندازه لازم مطالعه کرده ایم.
هر کس اگر به حال خود گذاشته شود کاری را انجام می دهد که بیشتر به آن علاقه دارد، همچنین هنگام درس خواندن بیشتر به مطالعه دروسی می پردازد که در آن موفق تر بوده و نمره کمتری کسب کرده است. باید هر درس را به اندازه اهمیت همان درس و به طور متعادل مطالعه نماییم، و با توجه به قدرت و ضعف مان در آن درس ساعات مطالعه آن را تنظیم نماییم.
۴ _ نقش فعال و خلاق در برنامه ریزی متعلق به شماست. هیچ کس به اندازه شما دلسوز و نگران سرنوشت شما نیست و هیچ کس به اندازه شما از جزئیات کار شما آگاه نیست. در این روش شما می توانید ابتکارات و خلاقیتهای خود را ابراز نمایید. این خود شما هستید که فعالترین نقش را در برنامه ریزی آموزشی تان دارید. مهم برخورد خلاقانه شما با برنامه ریزی است که خودتان انجام می دهید.
۵ _ رقیب اصلی شما خودتان هستید. رقیب شما دیگران نیستند، شما در طول سال جاری باید با خودتان مسابقه بدهید. باید هر روزتان از روز قبل و هر هفته تان از هفته قبل بهتر و موفق تر باشد.
سال گذشته از چند درصد توانایی خود
استفاده کرده اید؟
متأسفانه بخش قابل توجهی از توانایی های ما به هدر می رود و ما بدون آن که به این موضوع توجه کنیم، در پی رقابت و مسابقه با دیگران هستیم سالم ترین، صحیح ترین و موثرترین نوع رقابت، رقابت انسان با خود است. ما باید دائماً تلاش کنیم قابلیتها و تواناییهای خود را بیشتر و بیشتر متحقق نماییم. برای ارزیابی صحیح از کار خود باید دائماً با خود رقابت کنید و رکوردهای کمی و کیفی به دست آمده را ثبت کنید. اگر شما بدانید این هفته چقدر مطالعه کرده اید حتماً در هفته آینده تلاش خواهید کرد ساعات بیشتری درس بخوانید.

●روش اجرایی برنامه ریزی آمادگی کنکور

▪دفتر برنامه ریزی و رسم جدول مطالعات
یک دفتر صد برگ تهیه کنید. دو سه برگ اول آن را سفید بگذارید. سپس هر دو صفحه مقابل هم را به یک هفته اختصاص دهید. در سمت راست آن جدولی به شرح زیر رسم کنید و سمت چپ آن را که صفحه ارزیابی و تصمیم نام دارد سفید بگذارید تا نکات ویژه ای را که بعداً اشاره خواهد شد در آن بنویسید.
در صورتی که در طول سال برنامه آموزشی یا فوق برنامه ای علاوه بر مطالعه درسی و کنکور دارید، در پایان ستون ذکر کنید. (مانند: کلاس، کامپیوتر، زبان، فعالیت ورزشی یا هنری)
اغلب توصیه بر این است که در سال جاری فعالیت های فوق برنامه خود را به حداقل برسانید یا کاملاً قطع کنید. فعالیتهای ورزشی و هنری در سال جاری، تا حدی که سبب شادابی جسم و روح شما شود مفید و لازم است. شروع هر هفته را روز شنبه در نظر بگیرید و پایان هفته را روز جمعه، تکمیل جدول را باید از همین امروز شروع کنید و حتی یک روز را هم نباید از دست بدهید. مثلاً اگر امروز دوشنبه است، جدول را از ستون دوشنبه به بعد تکمیل کنید و شروع کار را به تعویق نیندازید لازم نیست تمام خانه های مربوط به دروس مختلف هر روز پر شود زیرا شما نمی توانید تمام دروس را در یک مطالعه کنید. ساعات شروع و پایان مطالعه را لازم نیست بنویسید. زمان مطالعه هر درس از لحظه ای شروع می شود که شما کتاب را باز می کنید و زمانی خاتمه می یابد که کتاب را می بندید. کارهای متفرقه ای که در بین مطالعه انجام می دهید جزو ساعات مطالعه محاسبه نمی گردد و باید از آن کسر شود.
منظور از ساعات مطالعه فقط ساعاتی است که به تنهایی مطالعه می کنید. ساعات مطالعه با معلم خصوصی و یا رفتن به کلاسهای مختلف جزو ساعات مطالعه محسوب نمی گردد. ساعاتی را که در هفته برای هر درس به کلاس کنکور رفته اید یا معلم خصوصی داشته اید در ستون آخر ثبت نمایید. این کار را یکبار و در پایان هفته انجام دهید.
جمع ساعات مطالعه را در پایان هر روز محاسبه و ثبت کنید، در غیر این صورت ارزش کارتان از بین می رود، زیرا شما باید بدانید هر روز به نسبت روز قبل چه میزان مطالعه کرده اید تا در روز بعد کمیت و کیفیت کارتان را بالاتر ببرید. اگر روزی اصلاً درس نخواندید، در خانه جمع همان ستون با خودکار قرمز یک صفر بزرگ بگذارید. حتی الامکان هر شب برای روز بعد برنامه ای تنظیم کنید و معلوم کنید که فردا قصد دارید چه دروسی را مطالعه کنید. در ردیف ما قبل آخر ستون جمع، مجموعه ساعات مطالعه هر هفته را ثبت کنید. این عدد برای شما اهمیت زیادی دارد و باید آن را برای هفته بعد به خاطر داشته باشید تا بهتر کار کنید. همچنین میانگین ساعات روزهای هفته نیز برای شما اهمیت زیادی دارد. برای به دست آوردن آن مجموعه ساعات مطالعه هفته را بر هفت تقسیم کنید. از این طریق سعی کنید تا میزان مطالعه هر روز را از میانگین هفته قبل بالاتر ببرید.

▪به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات
امادگی در کنکور..بخش اول..تست زنی


  روش تست زدن در جلسه آزمون:
  شاید تا امروز و قبل از مطالعه این قسمت مطالب زیادی درباره روش های تست زنی شنیده باشید یا خوانده باشید، اما از خیلی از آنها نتیجه دلخواه را کسب نکرده باشید.
 
  آنچه باعث استفاده نکردن شما از این روش ها شده، اغلب اوقات کاربردی نبودن آن روش برای داوطلبان است. خیلی ها معتقدند یک داوطلب در هیچ شرایطی نباید ترتیب سوالات و دفترچه را به هم بریزد، عده ای هم بر این باورند که استفاده از ابزار در جلسه آزمون مفید فایده واقع می شود، به این جهت روش هایی از قبیل ۲ خودکار یا امثال آن را ارائه می کنند.
 
توجه کنید که همواره برای هر شخص بهترین روش، کاربردی ترین روش است. بنابر نظر اینجانب و باتوجه به تجربیات سال های گذشته به دلیل آن که هر داوطلب برای موفقیت در جلسه آزمون نیاز به کسب اعتماد به نفس دارد،
بنابراین استفاده از روش زیر را برای موفقیت به شما توصیه می کنم:
۱ـ اگر در همه دروس توانایی یکسانی دارید، نظم دفترچه بهترین ترتیب پاسخگویی را برای شما معین می کند یعنی ابتدا به سراغ ادبیات و سپس مابقی دروس بروید، اما اگر در بین دروس عمومی و یا اختصاصی احساس می کنید در یک درس تبحر بیشتری دارید اول به سراغ آن درس بروید. انتخاب این درس از چند جهت برای شما مفید است:
 
اول: با حل سوالات صحیح بیشتر در ابتدای آزمون براحتی می توانید اعتماد به نفس بالایی برای حل سوالات دیگر در آزمون کسب کنید.
 
دوم، به دلیل تسلط در این درس، شما حتما از سرعت بالاتری نسبت به بقیه دروس برخوردار هستید بنابراین خواهید توانست تا حدی زمان را برای سایر دروس صرفه جویی کنید.
 
۲ـ پس از انتخاب درس به سراغ سوالات بروید، در ابتدا باید این ذهنیت را در خود تقویت کنید که قرار نیست همه سوالات را پاسخ دهید، حتی داوطلبان ممتاز هم به برخی سوالات پاسخ نمی دهند، سپس تلاش کنید در کمترین زمان ممکن سوالات را در دسته های زیر تقسیم بندی کنید:
 
دسته اول: تست هایی هستند که به دلیل کثرت تمرین چه در کلاس درس و چه در حل تمرین برای شما آشنا هستند و شما براحتی پاسخ آنها را می یابید. پاسخ این تست ها را بلافاصله در پاسخبرگ وارد کنید و کنار آن سوال در دفترچه سوال یک علامت که مشخص کننده پاسخگویی مشابه آن تست است، بزنید. مراقب باشید پاسخ تست ها را در پاسخبرگ اشتباه وارد نکنید. شما با انجام این فعالیت خواهید توانست بخشی از تست ها را حل کنید و اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه آزمون پیدا کنید.
 
دسته دوم: این دسته از تست ها برای حل کردن نیاز به قوت دارند یعنی به اصطلاح وقتگیرند، اما شما قادر به حل این سوالات هستید، کنار این تست ها هم علامتی متمایز با نشانه دسته اول بگذارید تا در مرحله حل تست فراموش نکنید این تست ها را حل کنید.
 
دسته سوم: تست هایی هستند که برای شما آشنا نیستند و به نظر می رسد برای حل، نیاز به وقت زیادی داشته باشند. کنار این تست ها هم علامتی متفاوت بزنید تا مشخص شود این تست جزو کدام گروه از تست ها به حساب می آیند. اکنون شما تکلیف خود را معین کرده اید، همه تست ها را یک بار خوانده اید و آنها را دسته بندی کرده اید، برخی از تست ها را پاسخ داده اید و اکنون زمان آن رسیده است که به سراغ دسته دوم تست ها بروید. اگر شما جزو داوطلبان گروه متوسط هم باشید، با اعمال این روش حداقل ٥٠ تا ٦٠ درصد تست ها را می توانید پاسخ دهید. اما توجه داشته باشید اجرای موارد فوق مستلزم رعایت برخی نکات است که عبارتند از:
 
۱ـ تست های ساده را پیچیده نکنید. یعنی اگر براحتی به پاسخ یک سوال رسیدید، دنبال این نگردید که شاید اشتباهی رخ داده است و چرا به همین سادگی به سوالات پاسخ داده اید.
 
۲ـ هنگام حل سوالات محاسباتی به دنبال نوشتن فرمول های صورت مساله در چرکنویس و یا رسم شکل دوباره نباشید. این کار زمان زیادی از شما تلف می کند.
 
۳ پس از هر ١٥ تست که جواب دادید، شماره سوالات را چک کنید که مبادا تست ها را جابه جا در پاسخبرگ وارد کرده باشید.
 
۴ـ در انتهای سوالات به دنبال سوالات حل شده که مطمئن از پاسخ درست آنها هستید نروید. این کار باعث می شود شما در حل دوباره سوالات به دلیل خستگی مفرط دچار اشتباه محاسباتی شوید و معمولا این اتفاق موجب اشتباه در پاسخگویی می شود.
 
۵ ـ برخی سوالات در آزمون سراسری و آزاد غلط یا طولانی طراحی می شوند. در مواجهه با آنها نهراسید. با آرامش به پاسخگویی آنها بپردازید.
 
۶ ـ هر درس در کنکور دارای اهمیت است. بنابراین شما مجاز نیستید از زمان یک درس برای سایر دروس خرج کنید.
 
۷ـ در پایان آزمون و پس از پاسخگویی به سوالات چنانچه زمانی در اختیار داشتید و تمایل داشتید سوالات دسته سوم را پاسخ دهید، اولویت با درسی است که اهمیت بیشتری در آزمون دارد.
 
۸ ـ مراقب تعداد پاسخ های غلط باشید. اگر تعداد این پاسخ ها زیادتر از حد مجاز باشد به ضرر شما خواهد بود.
 
۹ـ استفاده از روش تست زنی توصیه شده مستلزم تمرین مستمر است بنابراین چنانچه تمایل به استفاده از این روش دارید، بهتر است در طول آزمون های آزمایشی آن را بیازمایید، تا روش تست زنی را تمرین و بدانید از چه درسی شروع کنید که نتیجه مطلوب تری به دست بیاورید.
 
۱۰ـ اگر درسی را انتخاب و شروع به تست زنی کردید و متوجه شدید به هیچ یک از ٥ سوال اول نمی توانید پاسخ دهید، یکی از ۲ راه را انتخاب کنید:
 
راه اول: سریعا درس خود را تغییر دهید و به سراغ درس دیگر بروید، چرا که شما از لحاظ روحی دچار آشفتگی شده اید وممکن است این اتفاق موجب افت اعتماد به نفس شما شود و روی سایر سوالات تاثیر منفی بگذارد.
 
راه دوم: معمولا چینش سوالات در سال های اخیر از دشوار به ساده است یعنی طراحان در ابتدا سوالات مفهومی و دشوارتر را قرار می دهند و سپس سوالات متوسط و ساده را، بنابراین بهتر است به سراغ سوالات انتهایی بروید و پاسخگویی را از انتها آغاز کنید.
 
باز هم اشاره می کنم انجام تمام فرآیند های بالا که منجر به نتیجه گیری شود، نیازمند حل تمرین به صورت مستمر است.
 
و در آخر توجه داشته باشید برای موفقیت در تمامی مراحل، دقت را باید چاشنی فعالیت هایتان کنید.
تراز چیست و به چه منظوری انجام می شود؟فرض نمایید از دانش آموزان کلاس شما آزمون عربی گرفته می­شود وشما در این کلاس نمره 14 کسب می­نمایید وبا این نمره شما نفر اول کلاس می­شوید، یک بار دیگر از آن کلاس آزمونی گرفته می­شود و این بار نیز شمانمره 14 کسب می­کنید با این تفاوت که نفر آخر کلاس می­شوید. در هردو آزمون شما نمره 14 را کسب نمودید ولیکن ارزش این دو نمره یکسان نمی­باشد، که این موضوع یعنی یکسان سازی ارزش نمرات موضوع مبحث نرمالیزاسیون را می­سازد.به عبارتی ممکن است دقیقاً درصد نمرات خام کارنامه شما با درصد نمرات خام کارنامه دوست شما یکسان باشد ولیکن رتبه شما یکسان نباشد، یعنی در کنکور سراسری وآزاد هر تست کنکور ارزش خاص خود را دارد وارزش تست شمار­ه­ی 5 ادبیات با تست شماره 6 یکسان نمی­باشد وجالب است بدانید آن تستی که کمترین پاسخگو را دارد، ارزشمندتر است. از این رو در می­یابید دروس ریاضیات و فیزیک تجربی و همچنین شیمی گروه ریاضی فیزیک وریاضی و آمار گروه انسانی دارای ارزش بسیار بالاتری از ضرایب در نظر گرفته شده هستند و این موضوع به صورت خیلی واضح در درس عربی عمومی دیده می­شود.
 
لذا به هیچ وجه سعی نکنید مبحث را صرفاً به دلیل آنکه سخت می­باشد از گردونه مطالعاتی حذف نمایید به طور مثال در درس معارف اسلامی حتماً یک تست کنکور مربوط به روایات و احادیث ویک تست کنکور مربوط به درس وصیت نامه­ ی امام خمینی می­باشد واین دو تست بیشترین ارزش را در میان تستهای معارف اسلامی دارا می­باشند زیرا کمترین پاسخگو را دارند که حتی شاید خود شما یا دوستان شما نیز درکنکور سال قبل به این تست ها نتوانستند پاسخ صحیح بدهید ....

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید
 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 342
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : محمد
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات
نکاتی در مورد فراگیری دروس

دوستان عزیز ما رو با نظرات خود همراهی کنید..به این

براي موفقيت در فراگيري درس ها سه عامل لازم است :

۱- هوش يا استعداد تحصيلي

۲- علاقه مندي به درس

۳- شيوه هاي ماهرانه مطالعه

اما در اين ميان عامل سوم «شيوه هاي ماهرانه مطالعه» شايد مهمترين عامل موفقيت باشد .

شما ممکن است به روشهايي عادت کرده باشيد که براي مطالعه مضر باشند ، البته آن عادتها را يک شبه کسب نکرده ايد و ناچار در يک شب هم نمي توانيد عادتهاي مفيد را جانشين آنها سازيد . ايجاد هر شگرد نياز به «وقت» و «کوشش مداوم» دارد. در ايجاد عادت تازه با تمام نيرو و اشتياق اقدام کنيد اگر قرار است ساعتي را براي مرور کردن درسي صرف کنيد ، هيچگونه قول و قراري ، که با وقت اين کار برخورد داشته باشد ، نگذاريد. موکول کردن مرور درس به وقت ديگر و صبر کردن تا هفته بعد اشتياقي را که در حين تصميم به تشکيل عادت جديد داشته ايد فرو مي نشاند . هدف از ذکر فنون زير اين است که به شما کمک کند تا مطالعة خود را بهبود بخشيد.

1- محيط مناسبي براي مطالعه تدارک ببينيد : براي اين منظور اطاقي را انتخاب کنيد که هر روز و در صورت امکان در ساعات معيني از روز در اختيار شما باشد ، زيرا استفاده از يک مکان ثابت و محيط آشناي يک اطاق مشخص ، سبب «آمادگي ذهني» براي تمرکز حواس در حين مطالعه مي شود . اطاقي را انتخاب کنيد در آن صداي عبور و مرور و ساير صداها موجبات حواس پرتي حداقل باشد و در آن جريان هواي تازه برقرار باشد اطاقي که اکسيژن کافي ندارد ، استعداد و کفايت جسمي و روحي را کاهش
 مي دهد. براي اطاق مطالعه نور مناسب در نظر بگيريد . نوري که سبب خستگي سريع چشم شود ، مناسب نيست

2-  ميز و صندلي مناسب از لوازم اساسي مطالعه است .بهترين وضعيت براي درس خواندن نشستن پشت ميز مطالعه مي باشد و بدترين وضعيت حالت درازکش است ، چرا که در اين وضعيت سريع حالت خواب آلودگي و چرت زدن به فرد دست داده و بازده مطالعه کاهش مي يابد . در طرز نشستن روي صندلي بايد مراقب بود که خم کردن سر و تن عادت نشود . ارتفاع ميز بايد چنان باشد که بتوانيد به راحتي و بدون قوز کردن ، پشت آن بنشينيد و در ضمن کف پاهايتان روي زمين باشد وسعت سطح ميز بايد به اندازه کافي باشد تا بتوان کليه وسايل و کتابهاي مربوط به يک موضوع را در روي آن گستراند . آنچه را که براي مطالعه لازم نيست از روي ميز دور کنيد اگر قرار است با شخص ديگري در يک اطاق مطالعه کنيد ، ميزها  را طوري قرار دهيد  که به هنگام مطالعه پشتتان به يکديگر باشد . و هنگام بحث باهم مقابل هم بنشينيد .

فضاي اطراف و ديوارها بايد به گونه اي باشد که شما را به مطالعه تشويق کند نه اينکه باعث حواس پرتي و برهم خوردن تمرکز شما شود. عکسها و نوشته هاي روي ديوارها مي تواند بدقت انتخاب شود تا به اين هدف برسيم .

اگر فکر مي کنيد با صداي راديو ويا ضبط مطالعه را بهتر مي فهميد و از خواب آلودگي شما جلوگيري به عمل مي آورد بدانيد که اين فقط تلقيني بي مورد و يک عادت نادرست است . توجه داشته باشيد که اگر به بهترين حالتها عادت کنيد موفقيت شما بيشتر خواهد شد .

3- حتي الامکان ساعت معيني از روز را براي مطالعه يک درس بخصوص تعيين کنيد . عادت انديشيدن يک موضوع در هر روز و در ساعت معين سبب آمادگي ذهني در آن ساعت مي شود ، و آمادگي ذهني باعث تمرکز حواس مي گردد.

4- سعي کنيد در محيطي کاملاً آرام به مطالعه مشغول شويد . بايد تا حد امکان از تداخل در امر يادگيري بکاهيد وقتي راديو و يا تلوزيون روشن باشد نمي توانيد با موفقيت مطالعه کنيد . اگر برنامه اي است که حتماً بايد ببينيد يا بشنويد سعي کنيد در آن زمان درس نخوانيد چرا که دريک زمان واحد نمي توان به بيش از يک موضوع توجه کرد .

5- بلافاصله بعد از صرف غذاي سنگين از مطالعة جدي اجتناب کنيد . صرف غذا بخصوص غذاهاي سنگين و پرحجم موجب فعاليت بيشتر دستگاه گوارش بدن شده و به همين دليل حجم خون بيشتر به اين قسمت از بدن گسيل خواهد شد و چون ميزان حجم خون نيز در بدن محدود است ، به همين دليل است که پس از خوردن غذا احتياج به استراحت و خواب را در خود احساس ميکنيد . براين اساس مغز انسان نيز در اين مواقع نسبت به اوقات ديگر خون کمتري دريافت مي کند و آمادگي کمتري به کار فکري خواهد داشت.

۶- به محض حضور در مکان مطالعه ،فقط به کار مطالعه بپردازيد . براي شروع به کار وسواس به خرج ندهيد فوراً شروع کنيد هر فکر مزاحمي که به مغزتان رسيد با قاطعيت آن را دور کرده و اجازه ندهيد تا پايان ساعت مطالعه باز گردد . به خود بقبولانيد که آدم با اراده اي هستيد ، اول مطالعه و بعد .........

7- وقت را بايد غنيمت شمرد . حداکثر استفاده را از وقت کنيد براي اين منظور بايد هر شاگردي به نظم و ترتيب عادت کند و براي مطالعه به طور روزانه يا هفتگي برنامه مرتبي داشته باشد يکي از عاقلانه ترين و در عين حال مشکل ترين قوانين مطالعه ، طراحي برنامة منظم و بکارگرفتن آن است . مشکل بودن اين کار از اين نظر است که علاوه بر وسوسه ها و مزاحمت هاي گوناگون اغلب وقفه ها و فاصله هاي ناخواسته نيز ايجاد مي گردد با وجود اين ، اگر واقعاً علاقه به خوب تحصيل کردن و مطالعه درست داريد با
برنامه ريزي مطالعه کنيد .

8- ضمن مطالعه «يادداشت» برداريد. و براي يادداشت برداشتن طرحي داشته باشيد . انديشه ها و مفاهيم را براساس اهميت آنها مرتب کنيد مفاهيم اصلي را ابتدا بياوريد و سپس جزئيات مربوط به آن را جلوي آن يادداشت کنيد . مختصر و مفيد ، يعني تنها نکات اصلي را بنويسيد .

9- به اندازه کافي وقت صرف مطالعه کنيد . قاعده کلي اين است که در قبال هر يک ساعت درس کلاسي دو ساعت مطالعه و حل تمرين لازم است . مثلاً اگر درسي مستلزم سه ساعت حضور در کلاس است بايد لااقل هفته اي شش ساعت نيز صرف مطالعة آن درس شود .

۱۰- سعي کنيد يک پيش آگاهي در مورد دروس داشته باشيد . و خلاصه وار به صورت کلي و اجمالي يک روخواني از مبحث جديد را داشته باشيد و به فصلهايي که قرار است تدريس شود يک نظر اجمالي داشته و اطلاعات جزئي را بدست آوريد . اين راه باعث مي شود مطلبي که در کلاس درس بيان مي گردد در ذهن شما معني و مفهوم بيشتري يابد .

11- پيشنهاد مي شود براي مطالعه دروس حفظي از روش «بررسي و زمينه يابي» استفاده کنيد که شامل مراحل زير است :

بررسي : به عنوانهاي يک فصل براي دستيابي به نکات اصلي نگاه کنيد و اگر خلاصه نهايي وجود دارد آن را بخوانيد .

سؤال : نخستين عنوانها را به صورت سؤال در آوريد سعي کنيد درسي را که مطالعه مي کنيد با ديد چگونگي «طرح سؤال» از آن مطالعه کنيد .

خواندن : براي جواب دادن به سؤال مطالب لازم را مطالعه کنيد .

از برخواني : به مطالب نگاه کنيد و به سؤال پاسخ دهيد بهتر است عبارات کليدي را ياد داشت کنيد .

12- مطالب حفظي را پيش خود تکرار کنيد . اين تکرار و از برخواني نشان مي دهد که در کجا احتياج بيشتري به مطالعه هست د رهنگام از بر گفتن واژه هاي کتاب طوطي وار تکرار نکنيد ، ابتدا مطالب را بفهميد زيرا اگر مطالب را فهميده باشيد به راحتي مي توانيد با جملات خود مقصود را بيان کنيد . اگر ديديد هنگام شرح دادن مطالب نمي توانيد از عبارات کتاب يا مثال هايي که معلم زده است خارج شويد معلوم مي شود که آن موضوع را خوب نفهميده ايد و بايد وقت بيشتري صرف مطالعه آن کنيد .

13- عادت کنيد هر مطلبي را با حضور ذهن و تمرکز فرا گيريد . تمرکز به قدري مهم است که بدون تقويت آن مطالعه شما کاملاً بيهوده و بي نتيجه خواهد بود بنابراين آن را سر سري نگريد و سعي کنيد حتماً آن را در خود ايجاد کنيد و قوت بخشيد . اما اين که در زمان مطالعه مدام در اين فکر باشيد که تمرکز خود را از دست ندهيد بيشتر سبب سردرگم شدن خواهد شد . وجود يک وضعيت جسمي و رواني مناسب نيز براي اين امر بسيار ضروري است . روشن است اگر شما خواب آلوده باشيدو يا از لحاظ رواني در وضعيت نامناسب بسر بريد قادر نخواهيد بود که در هنگام مطالعه تمرکز داشته باشيد .

14- در هنگام مطالعه زير کلمات کليدي و مهم خط بکشيد . و جملات مهم را با علامت (P) در حاشيه صفحه در کنار مطلب ، مشخص کنيد خط کشي و علامت گذاري تمامي مطلب مورد مطالعه به آن اهميت يکساني مي بخشد ، و نه تنها باعث يادگيري بيشتر نمي شود بلکه تمرکز حواس را نيز به هم مي زند .

15- صفحات درس را جلوي چشم خود تجسم کنيد . اين واقعيت به خوبي ثابت شده است که اگر صفحه يا صفحاتي از کتاب يا جزوه اي را چندين با بخوانيم نه تنها با موضوع آشنا مي شويم ، بلکه کلمات چاپ شده درکتاب را هم مي بينيم  به عبارتي در جلوي چشم مجسم مي کنيم اين عادت را در خود پرورش دهيد خصوصاً در مورد منحني ها ، اشکال ، تصاوير و يا هر نوع شکلي که به عنوان کمک در درک و فهم بهتر مطلب از آنها استفاده شده است بنابراين سعي کنيد با ذهني هوشيار، دليل هاي مربوط به موضوع را بفهميد و صفحات درسي مربوط به آن را نيز در جلوي چشم خود تجسم کنيد .

16- تحقيقات نشان مي دهد حافظه ما 10% از چيزي که مي خوانيم 20% از چيزي که مي شنويم 30% از چيزي که مي بينيم 50% از چيزي که مي بينيم و مي شنويم 80% از چيزي که مي گوئيم 90% از چيزي که همزمان مي گوئيم و انجام مي دهيم و ثبت مي کند . به همين خاطر است که وقتي تمريني را خود انجام مي دهيم ( حل مي کنيم) و يا آزمايش را عملاً انجام مي دهيم بهتر به ذهنمان سپرده مي شود و دير تر فراموش مي کنيم . اين امر در دروسي مانند رياضي و فيزيک اهميت ويژه اي مي يابد . براي اين منظور لازم است در اين درس ها پس از مطالعه و تکرار مطالب خواندني اوليه به مرور مثالهاي حل شده معلم بپردازيم بعد خودمان آنها را حل کنيم و به حل مسائل مشابه که داراي جواب است بپردازيم و درستي جواب خود را بررسي کنيم پس از اطمينان يافتن در مورد کسب مهارت لازم د رآن مبحث به حل تست در زمان کوتاه بپردازيم .

۱۷- اگر در يادگيري مطالب درسي با مشکل روبرو هستيم بايدبه دنبال علت آن بگرديم . و بعد از شناسايي آن در جهت رفع آن اقدام لازم را انجام دهيم علت هاي عمده ضعف در يادگيري را مي توان در موارد زير خلاصه کرد :

نداشتن هدف در يادگيري : نداشتن هدف مشخص و روشن و قابل دسترسي ، علاقه و ميل به يادگيري را در شخص از بين مي برد

فقدان انگيزه کافي:  فرآيند يادگيري به انگيزه ميل و رغبت کافي براي مطالعه دروس نيازمند است فقدان انگيزه کافي به هر دليل  يک مانع جدي براي يادگيري مي باشد .

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات

تعداد صفحات : 6
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید..اینجا هر گونه سوال در مورد برنامه ریزی دارید بپرسی..تعارف نداریم که...اگرم وبلاگ دارین لیکن و ادرسوتونو بدین تا لینک کنم...پس هر گونه سوال..راهنمایی.دبیرستان.کنکور.دانشگاه و .. هر چیز دیگه ای.. پشیمون نمیشیدااااا من کمکتون میکنم
منو اصلی
صفحات
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید